Bettfel
Hej! Idag var jag hos vetten med min kanin Iris, och fick bekräftat att hon har ett litet bettfel. Underkäken sitter lite åt vänster och ena framtanden på överkäken sitter över den andra.
Då jag köpte henne på Arken Zoo i Toftanäs där det finns en veterinärklinik på samma ställe fick jag tandslipning och tandundersökning gratis. Blev även erbjuden en ny kanin, men tackade bestämt nej då jag redan fest mig vid denna lilla krabat, och hennes bästis och syster skulle ha blivit väldigt ledsen om jag ine kom hem med henne igen.
Nu till frågan. Hon har ju inget stort bettfel, vetten sa att det kan växa sig tillrätta då hon bara är 11 veckor, men om det blir värre kan man amputera bort framtänderna för att slippa slipa dem hela tiden. Har ni erfarenhet av att ta bort framtänderna på era kaniner? Det är ju inte ens säkert att jag kommer behöva slipa tänderna när hon har vuxit klart, men ändå.
Jag vill inte att hon ska ha ett onaturligt liv och skulle verkligen inte ha kvar henne på jorden om hon inte skulle kunna utföra naturliga grejer.
Hoppas ni kan dela med er om era erfarenheter!
Det här är en av dom dåliga sakerna med att köpa kanin på djuraffär. Man får inte träffa föräldrarna, får ingen stamtavla osv. Då är det svårt att veta att om kaninen har bettfel. Om du köper kanin någon mer gång så rekommenderar jag verkligen uppfödare istället. (:
Ja, jag vet… Gjorde verkligen ett stort misstag :c Men jag vill fortfarande ha kvar den lille krabaten, hon är världens mysigaste och sötaste tjej <3
Om hon bara är elva veckor och redan har fått tänderna slipade… så hade jag låtit henne somna in. Deras tänder växer väldigt fort och risken är att de kommer kräva veterinärvård varje månad för att inte få problem och ont.
Tråkigt för dig! Men man brukar avliva kaniner med bettfel dels för kaninens skull som bör slippa tandslipning regelbundet och dels för att inte riskera att deras gener förs vidare… Du borde tänka på kaninen i första hand.
Ja, jag vill verkligen inte att hon ska lida. Ska se om slipningen hjälper annars får hon nog somna in :c
Känner en vars kanins framtänder togs bort helt men han är lika glad och nöjd ändå
Ja, men jag tycker att en kanin ska få gnaga.. Det är ju ett naturligt beteénde och jag vill att hon ska kunna leva så naturligt som möjligt c: