En undertand borta
Hej, Jag såg idag att min kanins ena undertand var borta. Tror ni att den kommer att växa ut igen? Eller borde jag ta henne till veterinären så att dom får kolla upp det? Hon äter annars bra och verkar inte ha ont. Hon bor också tillsammans med två andra honor så jag vet inte om hon har busat med dom och om hon sedan kan ha fastnat någon stans i buren.
Jag skulle åkt in till veterinären, det är alltid bra att vara på den säkra sidan :)
Okej, Tack #1
Gnagares och kaniners tänder växer i regel ut snabbt efter att de råkat slå ut dem. Om kaninen mår bra och äter som den ska skulle jag avvaktat. Risken finns att kaninen nöter tänderna snett i brist på en tand, dock. Du kan ju iallafall rådfråga veterinären och se vad de säger🙂
Okej, tack. Det var det jag också tänkte att dom växer ut men att dom kanske kan råka växa snett eller blir sena när en tand är borta. #3
Kaniners tände växer ju hela tiden (därför är det en av
de viktiga förklaringarna till att kaniner alltid behöver ha hö eller gräs att slipa ner tänderna med), så jag tror säkert att den växer ut igen (såvida inte hela tanden och tandroten är borta). Jag hade avvaktat så länge kaninen verkar må bra och äter som den ska.
Om du däremot ser att tänderna börjar bli konstiga eller om kaninen börjar bete sig underligt så råder jag dig att kontakta veterinär !
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Avvakta och ha koll att tanden som kommer där ser normal ut.
Jag skulle ringa en veterinär och rådfråga Verkar hon ha ont Äter hon normalt
Okej, tack #5 #6 .
Ja hon äter som vanligt och hon är pigg som vanligt #7