Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 858 ggr
Bea&Tyra
0

Ratar pellets

Jag har två kaniner och igår fick jag höra av en uppfödare att de hade lite för mycket fett. Det hade jag inte märkt så jag ålyr direkt till en ganska stor Zoo butik där jag brukar klippa deras klor och jag vet att de är bra på kaniner, för att köpa ny mat. Både uppfödaren och de i Zoo butiken sa att de bör äta pellets i stället för den Fröblandning jag gett dem. Problemet är nu att jag har väldigt kräsna kaniner, de gillar inte pellets och har alltid lämnat all pellets kvar i skålen de gånger de fått pellets. Tidigare har de fått -en skål ca 2-3 dl 2gr om dagen av en fröblandning som heter lyxblandning utan pellets ( de äter ju ändå inte pellets) -varsin morot på kvällen + äpple ibland (ekologiskt och skalade förstås för att undvika gifter) -2 fröstänger till helgen -nytt fräscht hö varje dag - tugg pinne från äppelträdet på tomten Nu är det bantning som gäller på endast hö, varsin matsked låglaklori pellets och grönbladiga grönsaker som maskrosblad eller broccoli i små mängder. Vill ju inte de ska må dåligt av fetma. Nu till problemet, gav dem de i går och de hade inte ens rört någon pellets i dag. Hur får jag dem att gilla pellets, och hur länge vågar jag hålla på och ge dem de om de inte börjar äta pellets snart?

smellcaramell
1

Är de överviktiga behöver de inte pellets alls, det är hö och vatten och lite bladgrönt/vecka som gäller. När de nått en lämplig vikt kan man eventuellt ge någon msk pellets som godis/som tillskott om de inte håkler vikten och går ner ännu mer men de flesta vuxna kaniner behöver ingen pellets alls.

sossos
1

Klart de ratar pelletsen när det finns så mycket smskigare saker att välja på ;-) 2-3 dl av en lyxblandning är väldigt mycket för en kanin, och sedan onyttiga äpplen och päron på det… Ge endast hö och vatten ett tag framöver, pelletsen kan du låta ligga kvar i skålarna, de äter om de vill - annars är det inget problem med ett bra hö från bonde. Fyll bara inte på med ny pellets utan låt det bara ligga kvar :) Och ge endast små mängder av morot samt äpple och liknande, istället kan du ösa på med bladgrönt. Mycket nyttigare! Kom bara ihåg att du måste vänja in långsamt. Skulle också rekomendera att åka in till veterinären och kolla tänderna, har kaninerna levt på mycket annat än pellets är drt lätt att den prioriteras bprt och speciellt kindtänderna mals inte ner som de ska.

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

tiger tok
0

Se till att dem äter hö och dricker vatten. Ge bladgrönt och sedan räcker det, du kan ju gräs när du vant dem med det. Detta brukar funka för de flesta kaniner, men om dina kaniner blir smala så kan du ge någon matsked pellets! Men vad du än gör, börja inte ge den där lyxblandningen igen, är som godis för kaninerna. Fröstänger är också godis som de inte behöver.

Bea&Tyra
0

Bör man låta dem gå på hö diet även om honan är dräktig. Ingen risk för näringsbrist då?

smellcaramell
0

#4 Är honan överviktig och dräktig ska hon absolut inte ha pellets då övervikt kan orsaka komplikationer vid förlossningen. Ge varierade sorter av bladgrönt några ggr/vecka så ska det räcka. Bladgrönt är alltså INTE isbegssallad och liknande utan örter, spenat och liknande som innehåller mycket vitaminer, mineraler och andra nyttigheter. Tänk på att vänja in långsamt.

Bea&Tyra
0

Inga problem med tänderna iaf. De kollar de i djuraffären varje månad då vi klipper klorna. Men de är duktiga på att gnaga på pinnar 😊 konstig bara att de inte sagt något om vikten.

sossos
0

#6 Kollar de både framtänder och kindtänder då eller bara framtänderna? :)

smellcaramell
0

#7 förmodligen bara framtänder i och med att kaninen måste sövas när man kollar kindtänder och det är inget man gör varje månad ;)

CelsiusT
0

Pellets eller liknande tillskotssfoder är något man ger till en kanin som tappar vikt (från normalvikt). Det är liksom extra energi för att hålla hullet. Det är inget som egentligen behövs alls. Normalt sett så ska kaniner bara ha hö, det är alltså inte bara en tillfällig bantningsdieten utan normaldiet för kaniner. Konstigt att dom inte kommenterat vikten när dom klippt klor.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Bea&Tyra
0

Gav dem endast hö och några maskrosblad som kommit upp i trädgården igår. Det känns inte bra igår kväll att he dem så lite, de nosade i matskålen och verkade mycket snopna och besvikna. Imorse hade de massor av hö kvar så bytte bara vatten och gnag pinne då barken var borta. Hö tycker jag känns mer som inredning. Hela deras övervåningen är full av hö och liten del utomhus i en hökrubba som är under tak. Sett att de tuggar på det men vet inte om de äter några större mängder, kommer inte klara av att bara ge dem hö och vatten det känns som att svälta dem. En matsked pellets varannan dag så jag inte känner att de svälter ihjäl borde inte skada. Hö känns ju inte riktigt som mat speciellt inte för honan som förhoppningsvis är dräktig.

[EM L]
0

Hö är livsviktigt för kaniner! Deras kost ska bestå 80%-90% med hö och sedan resten ska bestå av grönt som örter, maskrosblad, persilja, gräs, friska grenar.

Att ni/du har gett 2-3 dl lyxblandning. Äpple och morot till det samt två fröstänger till veckan är ju kaos för kaninens mage och kropp.

Hade en första kanin som jag tog över efter min bror som tröttnat. Hon hade fått hö, lyxblandningar, vatten samt grönsaker och frukt. Det värsta var att skålen var full med lyxmat. Vilket gjorde så hon inte åt HÖ! Var 5 år gammal och ingen expert på kaniner. Det som lämnades kvar i skålen var pellets. När kaninen väl fått äta massa lyxmat så ratar dom pelletsen.

Nu är jag strikt på att Mira ska äta massa hö och grönt som persilja och örter tex.

Hon får en halv msk Cuni(vet inte riktigt vad det heter) och en halv msk Star Edel.

Nu får hon lite mer pellets enbart för att hon måste gå upp i vikt. Och snart är hon i den rätta vikten.

Till maten så får hon lite persilja och nån gång i veckan morot, knäckebröd, paprika, äpple mm. Väldigt sällan och väldigt lite.

Igår var jag på ICA och kollade bland smådjurs grejerna och såg massa lyxmat. Då sa jag till pappa "Bara en massa lyxmat. Vad har människorna i huvudet? Har dom ingen tanke på att djuren blir sjuka och feta?"

tiger tok
0

#10, klart de inte har ätit hö förut när de har ätit sig mätta på lyxblandning. Och de blev väl förvånade över att de inte fick någon lyxblandning, de kommer snart glömma att de någonsin ätit lyxblandning. Hur mycket hö än känns som något annat än föda är det inte det. Hö är föda och livsviktigt för kaniner. Var stark, för det du gör nu är det bästa du kan göra för dina kaniner!

sossos
0

#8 Tänker också så. Så TS, skulle verkligen rekomender att ta dem till en veterinär som kan kolla ordentligt på kindtänderna. Det kan nämnligen vara då att de inte äter flr att det gör för ont att äta. Pelletsen kräver inte samma malning så därför går den lättare ner :) Flestår att det är ovant med hö, men det är vad kaninen ska äta. Kan du komma på något ställe där man hittar växande lyxblandningar i naturen blir jag riktigt förvånad! ;-)

smellcaramell
0

#10 Så länge de inte äter hö ska de inte ha något annat än hö och vatten, du gör bara dig själv en otjänst genom att ge de annan mat då de fortsätter äta för lite hö och riskerar stopp i mage och till sist döden. Ja jag är hård men så är det, en kanin som inte äter hö kommer till slut dö då tänderna växer och börjar göra ont så kaninen matvägrar eller de blir förstoppade och slutar äta p.g.a. det. #13 Dock äter de ju inte pelletsen heller eller har jag missat något? :) Men håller med, ta de till veterinär och kolla alla tänder och sätt de på en kost med endast hö och vatten tills de äter hö, därefter introducerar man försiktigt bladgrönt. :)

Bea&Tyra
0

Nej de gillar inte pellets heller. De gillar lyxblandning (som ser ut som fågelmat ungefär fast för kaniner), morot, äpple, kaningodis stänger och färskt gräs som börjar komma upp. De är även duktiga på att gnaga bort bark från pinnar så en ny pinne varje dag har de fått. de är vad de ätit. De har fått leva på endast hö, pinnar och några få maskrosblad jag hittade i trädgården i 2 dagar. Men de har fortfarande ingen matlust när de bara får hö 😔 Ska kolla tänderna nästa vecka.

smellcaramell
0

#15 det kan ta ett tag innan de inser att de inte kommer få något godare, men jag skulle undvika att ge grönt utifrån också i och med att honan kanske är dräktig och dessutom överviktig. Bor de utomhus eller inomhus? Bor de ute kanske de hittar gräs ute som de äter istället för hö också..

Bea&Tyra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo de är utekaniner och har en förutom kaninhuset en utedel under tak 0,8 x 2 meter som de alltid får vara i och där växer det gräs. De har även en stor rasthage där de springer när vi är hemma utan tak på ca 4x3 meter och där finns mycket gräs som de betar på kvällarna när vi kommit hem. De har möjlighet att både springa av sig och äta gräs.

CelsiusT
0

#17 dom ser ut att bo jättetrevligt 👍😉

Medarbetare på westernridning.ifokus