Färgkoder, är det rätt?
Ska i helgen (inte denna, den som kommer) hämta en viltgrå hane. Men jag vill gärna få reda på hans färgkod så jag vet lite vilka färger ungarna kan få (då jag sparar en hona i den kull jag har just nu). Är jättedålig på sånt här men har iaf försökt. På bilden är det svarta grundfärgerna/de "rena" koderna och de röda koderna är hur jag tror de blir med tanke på släktens gener. Har jag gjort rätt? Om inte får ni gärna rätta mig så jag kan lära mig någon gång😂.
Hästar är våra bästa vänner
Morfaderns stam stämmer inte, eftersom två kanel inte kan ge en madagaskar. Låt oss istället anta att morfaderns ena förälder egentligen är madagaskar också, eftersom det då är möjligt att ge madagaskar (dessutom kan de misstas för varandra). Då kan du inte säga om morfadern bär brunt eller inte.
Det kan ju också vara så att morfadern egentligen är kanel, men det gör ändå ingen större skillnad från givet scenario (förutom att han då givetvis har dubbla brunanlag).
Mormodern kan du säga direkt bär både gulanlag och enfärgat anlag eftersom hon gett madagaskar ihop med en madagaskar/kanel.
Eftersom den viltblå fadern gav viltbrun så bär även han på anlag för brunt. Har inte hanen gett brunt ihop med en brun/brunbärande hona tidigare så kan du heller inte säga om han bär det eller inte, men du kan säga säkert att han bär anlag för enfärg.
Supersnällt av dig, ska kolla om och fixa till det och läger sedan ut det här. Dock kollade jag runt på den UEU och på vissa stod det att hon bara var kanel (inte WT då) även fast det väl inte borde göra någon skillnad? Men kan det inte vara så att kaninen har de anlagen så de får Madagaskar? Eller är jag helt ute och cyklar, är ny på det här så😂.
#2 För madgaskar behövs C, en kanel har bara cc (eftersom brunt är synligt), vilket gör att du inte kan få C (som gör brunt "osynligt") någonstans ifrån. Finns det så syns det så att säga. Hänger du med på vad jag menar?🙂 Kändes själv som om man trollade med knäna när man skulle lära sig allt detta!
Wienerteckningen spelar ingen roll i det här fallet nej.
#4 Ja, han är madagaskar, då är det enligt första scenariot🙂
Okej tack så mycket😄
Eller hanen ska nog vara A_B_Cc Dd Gg
#8 Menar du Amor så ja. Pappan kan vara Bbj och eftersom bj är dominant över b så skulle Amor i så fall vara Bbj, men man vet inte mer med säkerhet än att han är B.