"bula" på kinden
Hej, igår när jag var med min kanin märkte jag att han hade som en rosa böld, eller ja.. som en liten bula på kinden nära nosen. På den var en svart prick, som jag då trodde var en fästing… jag tog bort "fästingen" med en pincett. Då blev de lite rött o irriterat, men inget blod kom. "Fästingen" eller ja, den svarta pricken var som ett litet skal. När jag klämde på den med pincetten knastra de till lite. Men är fortfarande osäker på om de var en fästing eller ej. Men förmodligen inte, pricken hade inga ben. Nu idag tycker jag att den blivit något större. Man ser den inte när man kollar som vanligt på han, kanske för att han är lejonhuvad.. men flyttar man lite på pälsen, eller känner på den så både ser o känner man den. Svarta pricken är borta, men de är en liten bula där, men lite mörkrosa imitten av den. Eftersom jag tog bort de svarta. Idag o igår när jag kände på bulan drog han bort huvudet, eller så blundade han. Han har fyllt 5 år för några dagar sen. Han äter o dricker som vanligt, dock kissar han lite olika mycket, ibland lite o ibland som han brukar..(vad som finns, som jag ser i lådan) och man kan lite då o då se nattbajs i lådan. Han är pigg o glad för övrigt, gör små glädjeskutt i hagen o igår sprang vi runt som galningar på tomten i sådär 10 min ;) Han har varit hos vetten i slutet av februari, ganska nyligen..och är lite osäker på om mina föräldrar går med på att ta han till vetten igen, för att undersökas.. sist vi åkte dit var dom väldigt skeptiska i början o gick knappt med på de.. Men dom gjorde de för dom såg att varken jag eller han inte mådde bra alls. Är detta farligt? Finns de något jag kan göra själv? Någon som varit med om samma sak innan? Hur gjorde ni? Tacksam för svar :/
Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ
Jag hade absolut tagit kontakt med en veterinär. Det är gratis att ringa och rådfråga. Men jag gissar på att dom kommer vilja att du kommer in. Det är tråkigt om dina föräldrar har den attityden, jag förstår att det blir jobbigt för dig att be om hjälp då. Kanske kan det vara ett tips? att visa dina föräldrar djurskyddslagen som ju säger att man enligt lag måste ge sina djur rätt vård vid sjukdom. Det är alltså inte lagligt att sitta hemma med en kanin som har ont och behöver vård. Och eftersom du gissningsvis är under 18 år så är det per automatik dina föräldrars skyldighet. Jag tänker också att det kan vara bra att berätta för dina föräldrar att du känner oro av att dom varit tveksamma inför veterinärvård tidigare, det är fel av dom att lägga det ansvaret på dig (det kan du behöva säga till dom, alla vuxna tänker inte alltid på vad dom förmedlar till sina barn). Det ska räcka med att du visar upp kaninen/förmedlar att du hittat ett fel på kaninen så är det deras ansvar att inse att kaninen behöver veterinärvård.
Själv är detta något jag försöker tänka på aktivt eftersom jag själv haft skuldbeläggande föräldrar och att jag själv tagit på mig ansvaret för mina föräldrars ekonomi som liten. Jag önskar så att min son slipper känna så. Kanske dina föräldrar inte är medvetna om att du känner så och egentligen inte vill att du ska behöva känna så, prata med dom.
Bajsar han inte ordentligt? Du skriver att man lite då o då kan se nattbajs. Bajsar han mest på dagen menar du eller menar du att han inte bajsar så mkt? För det låter oroväckande.
#1 Tack för svaret, har provat att fråga en gång innan idag. De funkade inte och pappa blev bara "stressad" o kom med dåliga ursäkter..som tex " men han hoppar o skuttar ju ute på tomten " skrev inte de i inlägget, men sist vi var hos vetten var de pappa som ställde upp, då jag tror mamma knappast går med på de…Men ska försöka igen, och hoppas på att pappa verkligen förstår att vi bör åka till vetten.. igen :/ För de känns som om han har lite ont där, när jag känner på bulan lite hårt, drar han bort huvudet.. Han bajsar som han brukar. Men de kommer nattbajs lite då o då på dagen, hos båda kaninerna. Kan dock va för att jag släppt ut dom i hagarna, så dom fått äta gräs lite för hastigt.. den ena har haft så ett tag, även när vi varit hos 3 olika veterinärer i februari, ingen har sagt nåt om de även om jag berättat de. Men tror mest att de är för att dom fått vara ute på bete, som dom har fått de. Jag vet inte om jag ska ringa till någon vet, men om dom bokar en tid måste jag ändå säga att jag inte får för mina föräldrar…. :/ och då blir de ju inget av, men man kanske får råd ändå. Tycker ni att jag borde ringa och berätta om bulan?
Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ
Hej! Jag tänker inte avråda dig från att åka till veterinären om du känner att det behövs. Men enligt mig låter det precis som om det var en fästing, bara att du inte fick med hela ut. Detta behöver inte vara farligt men det kan bli en bula efteråt. Om det är så så bör rodnaden försvinna snart, blir det större så kan det dock vara värt att undersökas. Du kan ju alltid ringa vet för rådfrågning annars, det kostar oftast inget :)
Håller dock med #1 att dina föräldrar bär ansvaret att ge djuren veterinärvård när de behöver det. Det är inget du ska behöva vara orolig för. Skaffar man djur åt sina barn får man faktiskt vara beredd på den kostnaden. Diskutera försäkring om ni inte har det. Ett liv är ett liv oavsett art.
Hej, har nu sagt till pappa att vi borde åka till vetten. Han gick med på de och vi kommer ringa till en kaninkunnig vet! Hoppas de inte är något farligt och att allt kommer gå bra :/ <3
Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ