Kan kaniner snarka?
När min kaniner sover så gör han små pipljud när han andas. Låter som att han snarkar nästan, eller som att det är trångt att andas och han skulle behöva lite nässpray typ. Är detta vanligt? :o Har bokat tid hos veterinär för hälsokontroll redan men tänkte om det är någon som vet lite mer än detta :) han har inte gjort det förut, men nu gör han det nästan varje gång han sover. Han är 3 år gammal. Inte överviktig, helt frisk i övrigt vad man kan se. Någon som har nån aning?
Vet inte om dom kan snarka, men det är nog bra att du har bokat tid hos veterinären. Min kanin har en felväxt tandrot som trycker mot tårkanalen. Ibland blir det en infektion i tårkanalen och då låter hon täppt i näsan. Om veterinären inte hittar något fel och det inte blir bättre kan det vara bra att röntga kaninen för att försäkra sig om att det inte är en infekterad kindtand. Men det är ju inte alls säkert att det är så för din kanin.
Ja, kaniner kan snarka. Jag hade en renrasig långhårig dvärgvädur (fusch) en gång i tiden och en gång var hon tvungen att övernatta i vårat förråd (utekanin annars, men hade tvingats bada henne…kommer inte ihåg exakt vad som hänt, men i alla fall, hon var blöt och behövde torka ordentligt innan hon fick komma ut igen). Jag gick in på kvällen i förrådet och hoppade till för det lät som det låg en gubbe därinne som snarkade, haha (insåg sen att det var lilla damen som lät😃). Hon hade väldigt platt nos = trångt i nosen och därmed snarkade hon, som bulldoggar och liknande hundar även brukar göra (av samma anledning). Däremot har jag aldrig hört någon "normalnosad" kanin snarka.
Täppt i näsan/piper låter dock inte riktigt som att den snarkar, utan snarare som att den är sjuk… När min kanin snarkade så lät det rejält högt (som en gubbe som snarkar) inte nåt litet "pip".
Vanligt tror jag inte att det är att de snarkar. Har bara hört det med kaninen jag beskriver ovan och vid det tillfället. Har haft många kaniner, olika raser, blandraser m.m. sedan 1990 och det är enda gången…visserligen har alla kaniner bott ute, men har ju varit nära de når de sovit ändå…
OOOOH JA, det kan dom :) Jag hade en helt underbar hermelin kille som snarkade från det att jag köpte han tills han gick bort 11 år senare. Han snarka, pep, fnös och ja… you name it :) Ett helt underbart ljud och jag saknad det till tusen!!
#1 Men fy!! Ja det ska jag absolut kolla upp!
#2 Haha men vad gulligt :D Han låter visserligen som en blandning av riktiga snarkningar och förkylnings-tät i näsan. Ska till veterinären om några dagar så då får dom kolla upp det!
#3 Hahaha vad kul😃jag hoppas på att det är det min gör också!