Juckar
Håller på att sätta ihop två kaninen. Båda är jämngamla. Strax året. En hona som har bott här sen augusti och en kastrerad hane som kom för några veckor sedan. När dom är med galler mellan sej så bryr som sej inte om varandra så mycket längre. Honan ska fram och kolla på honom ibland annars bajsar hon bara en miljon kluttar runt hans bur hela tiden. Han gör ingenting. I början va det mycket buffande på gallret och han slogs med tassarna. Igår fick dom träffas för första gången. Hon sprang raka vägen till honom när hon fick se honom och började jucka, bak och på huvudet och överallt helt enkelt. Han försökte bara skutta därifrån försiktigt. Tillslut såg vi att hon blödde från könet. Han måste ha bitit till eller nått medans hon juckade mot hans huvud. (Jag förstår honom, hade gjort samma sak om någon hängde sej fast och juckade mot mitt huvud). Ingenting hon verkade bry sej om dock. Hon hade inte ont, fick tvätta henne samtidigt som hon låg och åt mat. Efter det separerade vi dom. Jag har aldrig satt ihop två kaniner förut men har förstått att juckandet är normalt. Men sååå mycket? Är det normalt att hon ska blöda sådär? Nu är jag ju jättenojig över att det ska bli värra nästa gång jag sätter ihop dom? Är hon för dominant för att funka ihop med någon och kan det ändras om hon också kastreras?
Juckandet är ett dominansbeteende, och ja även om det är normalt så bör man inte låta dem rida på varandra över huvudet, för precis som du märkt kan de skada varandra. Om ihopsättningen inte skedde på neutral mark (där ingen av dem varit förut) så är det förståeligt att honan försvarade sitt revir. Nästa gång ni sätter ihop dem, låt dem inte rida på varandra mer än några sekunder i taget, och inte från "fel" håll. Vi använde en bit kartong för att sära på våra kaniner under ihopsättningen (för att inte själva bli bitna). Jag hade liknande bekymmer när jag satte ihop mina kaniner, honan satte igång och brunsta och ingenting gick alls. Därför valde jag att att kastrera henne. Det finns många hälsofördelar när det kommer till kastrering av honor, och de brukar inte vara lika revirbenägna efteråt.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#2, men då blir en hopsättning plötsligt vääääääldigt komplicerad. Om en människa står över kaninerna med en pappskiva har de knappast en chans att lära känna varandra. Och ja, är man kanin så kan göra det genom juckande 😎. I min värld är det här något naturligt, som man ska låta dem göra, så länge det inte fullständigt går till överdrift (och då pratar jag om timmar utan paus).
Att hon juckar är inte ett tecken på att hon försvarar sitt revir. Det gör de genom att slåss! Men man ska aldrig släppa in någon in en honas bur. I hanens bur brukar det gå bra, men mer plats än en bur är ändå att föredra.
Har TS tvättat honan utan att upptäcka något sår är jag övertygad om att blodet beror på brunsten. Jag har hundratals gånger sett kaniner som har juckat andra på huvudet (oftast hanar som varit för ivriga i samband med planerade parningar), men ingen har någonsin blivit skadad. De kan vända sig bort, men biter definitivt inte i det läget.
Som sagt, det här är inga konstigheter! Som människa ska man finnas där i början för att se att det inte blir bråk. Men efter det är det helt upp till kaninerna!
Härligt att höra att det verkar vara fullt normalt allt som händer och att jag inte gjort något direkt fel. Någon neutralplats finns inte här hemma då honan går fritt i lägenheten på dagarna. Hanen gör detsamma när honan är i buren. Vi valde att vara på våran inglasade balkong då det är där dom varit minst. Iaf inte speciellt mycket nu på vintern. Men hon kan alltså börja blöda på grund av brunst? utan att han skadar henne? eller har jag missförstått fel? Vi får testa igen om försöka på nått sett att hon inte är på hans huvud. Det va lite vad vi tänkte men skönt att få det bekräftat. Vi får hålla tummar och tår att hon slutar med ridandet tillslut och dom blir bäst vänner ;)
#3 Jag menar såklart inte att man konstant ska stå böjd över kaninerna med en kartongbit, men rider de oupphörligt på varandra är det ju inte heller bra, och jag har flera gånger hört om kaniner som blivit skadade vid könet efter att ha ridit från "fel håll", men då för det mesta hanar. När jag tog upp exemplet med kartongbiten var det när våra rentav slogs i första hand, och då vill man ju ogärna gå in med en hand emellan.
#4 Vi saknade också neutral yta när vi satte ihop våra kaniner, men då skapade vi en neutral yta i ett av rummen genom att skura ur med såpa och ättika (så att lukter försvinner) och hämta in mattor och annat från andra platser. Kanske kan vara värt att städa ut utrymmet med lite ättiksblandning inför nästa gång?
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jag fortsätter här med nya frågor. Dom sattes ihop i söndags. Det va lite juckande men inte samma stressjuckande som första gången, endast honan juckade och hanen var duktig och bara låg där. Dom bor i en del av vardagsrummet med en burbotten, mattor, tunnlar och andra grejer dom kan gömma sej i och under. Nu har hanen börjat kaxa. Såklart, han vill ju testa vad han kan göra. Dom springer som galningar ibland och det rycks hårtussar hela tiden. Mest honan som rycker från hanen men det är hanen som springer mot honan. Speciellt så fort hon tittar bort. Hon är ständigt på sin vakt och inte alls social mot mej längre. Känner mej såå ignorerad när jag ropar på henne för hon är så fokuserad på om han skulle komma för och kaxa igen. Hur lång tid brukar det ta innan dom har rätt ut allt? Bör jag vara orolig att det blir blodbad när dom tröttnar på att ingen ger sej? Dom kan äta tsm, dricka och dom har vilopauser mellan springandet så det är inte non stop jagande iaf. Hanen sitter och knastrar med tänderna efter varje runda, vad säger han? han har inget sår, kan han ha ont för att hon rycker hår från honom? tack för svar