Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 7415 ggr
Animalfriend
0

Allergisk kanin?

Kan kaniner vara allergiska mot dam/hö/halm? Har en kaninunge, som ständigt nyser då hon kommer i kontakt med ovanstående. 

Vi har bokat veterinärtid, så på fredag ska det kollas upp varför hon nyser så väldigt.

Hon är pigg och äter m.m. i övrigt. Så vi själva tycker det känns som om hon är allergisk. Men kan det vara möjligt?

KaninEmma
1

Jag har läst i en kaninbok att dem kan vara allergiska mot damm/hö/halm, men vet inte om det stämmer.

// Emma :D

Zvintos
0

Jadå, nog kan de det.
När jag bytte spånsort (akut spånbrist) började Fia nysa som en tok.
Så fort jag bytte tillbaka till det gamla märket, slutade hon. =)

Animalfriend
0

Då känns det lite tryggareGlad, vi har ju varit lite rädda att hon va förkyld. Det kan ju ha dödlig utgång (den allvarliga formen), så det hade ju inte varit så kul. 

Hon kanske behöver lyxhö då. :) Hon fixar tyvär inte halm eller torv heller, så det är lite jobbigt. Får gå på Toa-Lätt om det visar sig vara kännslighet/allergi. *Tack för att toa-lätt finns numera :)*

Fast höet de får är bra, men kanske hon är extra kännslig. Kan det vara en idè att ge henne höbriketter tror ni?

hjartelyckanskaniner
0

Jag har 2 kaniner som reagerar lite på spånet så får ha lite extra halm till de=)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Animalfriend
0

Hon klarar inte halm eller hö ens. Tyvärr.

Zvintos
0

#5: Vad tråkigt.

Animalfriend
0

Ja, jag vet inte vad jag ska göra, vi får ju se vad veterinären säjer i morron.

Clariiz
0

Prvoa med att ha en handduk i stället för något strö och ge henne "höbitar" (minnesförlust) som finns lite här och där. Dom funkar ju ofta för allergiska människor.

Hoppas det löser sig! :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Trocaderos
0

Jag har en kaninunge som är allergisk mot damm, även då hö och spån. I hans bur har jag en kattlåda med spånpellets i och i resten av buren har han en speciell matta i ett slags gummi. Han har även en mjuk matta på sitthyllan så att han har något lite varmare ställe att sitta på. Om du inte har någon matta så kan man ha tidningar i stället. Jag ger honom hö i en höhäck men jag vattnat höet före. Alltså jag sprayar lite vatten med en blommspruta så att det blir fuktigt för då försvinner de mesta dammet. Man måste dock byta hö varje dag då även om de inte ätit upp för annars kan det börja mögla.

Animalfriend
0

#9 Toppenbra, tack! :) Fick ditt PM också. Får se vad veterinären säjer i morron.

hellah
0

Hur gick det? Animalfriend?

hellah
0

Hur gick det? Animalfriend?

[EM L]
0

#12 Det är nästan 8 år sedan detta inlägg skrevs så det är nog inte troligt att hon är på iFokus längre så mycket.

hellah
0

Men hoppas kan jag ju :-) Har själv haft flera års uppehåll

Ulvelin
0

Det stämmer dom kan vara allergiska så försök om du har en allergisk kanin att det inte dammar så mycket runtomkring den