att skaffa kanin
Hej! har precis blivit ny här på iFokus superkul! Aja, Jag har haft två kaniner förut men nu vill jag ha nya. Men mina föräldrar säger nej att det blir för mycket problem att hantera tex vad vi ska göra med dom när vi åker bort och att dom lever så länge. vi måste ha dom som utekanin efter som att alla i min familj är allergiska förutom jag. Men nu behöver jag hjälp hur ska jag kunna få mina föräldrar att låta mig få kaniner?
Jag rekommenderar att köpa en kanin med Rex päls :)
Det finns flera andra trådar om detta du kan söka på. Men du kan tex komma på flera argument till varför du ska få kaniner. T ex att du får komma ut mer och röra dig, ha något att göra på fritiden och flera andra starka argument så de inser att det egentligen bara finns bra saker (typ😅) med kaniner.
Hästar är våra bästa vänner
Ja rexpäls kan hjälpa, det beror på hur hög grad allergi man har.
Om du är minderårig tycker jag inte du ska övertala dem eftersom det blir de som är ekonomiskt ansvariga för kaninerna om de blir sjuka. Om du inte har en saftig summa undanlagd själv så att de inte kan bli tvingade att stå för kostnader de inte vill ha. Plus att du bör i så fall ha klara svar på dilemmat dina föräldrar tagit upp kring om ni åker bort. Om du kan ha kaninvakt bör du kunna visa dina föräldrar information om denne person samt ha egna pengar att betala dem med.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Vad hände med de förra kaninerna?
Tack för alla svaren! Men blev lite intresserad med dom där rex kaninerna, kan ni skriva lite mer om dom? och Tinybus jag har kvar dom men vi fick dom bara på lån fast i ett år av ett par kompisar men vi fick dom om vi ville men det vi jag inte jag vill ha nya inte dom☺️
Att ha kanin är ett väldigt stort ansvar. Kaniner lever i ca 8-10, vad har du för planer inom de kommande åren?
Det är dina föräldrar som har ansvaret tills dagen du fyller arton och därför bör du lyssna även fast de säger nej. Kanske skulle du kunna vara fodervärd istället?
Har varit fodervärd tidigare, det är ett lika stort ansvar men om det skulle uppstå förhinder är du inte "fast" i 8+ år :)
#6, vad var det som inte stämde med de kaninerna? Eftersom du hellre ville ha andra?
tinybus dom vill inte bli klappade eller bärda😮
Men isånafall är det bättre att du tar hand om de kaninerna, de går att få tama med lite tid bara. Om du köper nya kommer det säkert bli likadant med de och de andra kaninerna blir bortglömda.
Vissa kaniner vill inte det :) Det vet man inte heller innan man skaffar.
Prova spendera mer tid, sitt bara nära de och prata lite så de vänjer sig med dig.
Vissa är ju höjdrädda men de flesta går att få tillräckligt tama för att man ska kunna klappa de iallafall.
#9 Sådant blir mycket bättre om du spenderar tid med dem och vänjer dem långsamt, i alla fall beröring. Vissa kaniner, som sagt, gillar inte att bli burna och kommer aldrig göra det. Då kan du ha en transportbur att bära dem i. Jag skulle hellre ta omplaceringskaniner än kaninungar, tror jag.
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
jag vet att efter lite tid så blir dom tama men har haft dom i ett och ett halvt år nu och dom blir inte tama
men kan ni skriva mer om rex kaniner
Men hur har du gjort för att försöka få de tama?
Jag har klappat och gosat och va med dom varje dag men inget funkar
Testa att använda godis och gå fram långsamt. Det finns flera andra trådar om det om du söker på "hur får man kaninen tam" ex.
det har jag gjort men inget har funkat😭
Har du kaninerna frigående eller lösa i ett stort utrymme? För i såna fall kan det funka att du minskar utrymmet och sätter dig på golvet med godis tills de kommer. Inte klappa eller någonting bara så de får vänja sig vid dig.
jag har dom i en utebur ute som är lagom stor
Ts Mira var lite rädd för oss i en månad, hon vågade inte riktigt gå fram så vi gjorde det.
När hon blev van vid grönsaker så hade jag alltid en liten godbit, som morot mm.
Hon började komma fram självmant och ville att man skulle gosa med henne.
Efter ett tag så behövde jag inte någon godbit, jag gick i trean då jag inte hade så mycket läxor. Jag satt hos henne mer och mer. Den tiden hade hon inga problem med att sitta i famnen.
Men efter tonåren så hatade hon att sitta i famnen, hon är höjdrädd och lite stirrig av att vara i luften i ens famn.
Men trots det så är hon världens gosigaste på marken, skuttar fram och puttar in sitt huvud i handen för att bli kliad.
Varje gång jag ger henne mat så sitter hon nästan i mitt knä och tigger pellets.
Det är min historia om hennes uppväxt. Det tar så långt tid kaninen känner för det.
Om man är stressad så går det inte, då blir allt fel. Därför ska man ta det i kaninens takt.
tack för alla svar men jag har provat nu på en längre tid och det har inte funkat
#24 Varför tror du då att det skulle fungera med nya kaniner?
Jag vill inte attackera dig eller något, men det kan vara en bra idé att fundera lite extra om man tror att något ska bli bättre bara för att man skaffar nya djur. Trots allt är husdjur ett ansvar och de är inte där för din skull, utan det är du som ska se till att de får ett bra liv oavsett om de är tacksamma eller inte.
Om du sedan tar och skaffar en kanin så skulle jag försöka hitta en omplaceringskanin som är vuxen, eller kunna ta kaninen på foder först, så du vet att ni passar ihop och det inte blir som kaninerna ni fick låna.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
#24 För mig tog det bortåt två år att få Simba att acceptera att bli lyft, men nu är han supergosig. :)
ok men har inte så lång tid på mig för att dom dör snart för dom är så gamla
#27, hur gamla är det?
#27 Kaniner kan bli upp till 10 år gamla om man tar hand om dom mycket väl.
dom är 9 år
Isånafall tycker jag du ska ha kvar de för det skulle vara väldigt oschysst att sälja så gamla kaniner och sedan köpa nya (om du vill) när de dör. Så kan du försöka träna med de så länge 🙂
Kan bli lite orolig om resten av familjen är allergisk och bara du kommer kunna ta hand om dem, vad händer om du inte kan (t.ex. blir sjuk, tröttnar, skaffar jobb, studerar, är ute med kompisar, sover borta etc.). Har ju alltid tyckt att ansvaret över djur ligger på de vuxna och om de inte vill ha ett djur borde man hellre vänta tills man är myndig och flyttat hemifrån, speciellt om nu resterande familjemedlemmar är allergiska.
Bara min åsikt, baserad på hur många kaniner som blir hemlösa inom det första året pga detta, inklusive mig själv som övertalat min mamma att skaffa djur många gånger som barn. Det ångrar jag något fruktansvärt nu då de djuren inte blev omhändertagna om inte jag gjorde det (vilket jag inte gjorde till 100%).
Håller med om att du borde ha kvar de äldre kaninerna och ge dem en bra sista tid innan man skaffar sig nya :) Du vill väl ha kaniner för att ge dem det bästa, inte för att dem ska ge dig det bästa? Alla djur har olika personligheter. Vill du ha kaniner för att bära och klappa på rekommenderar jag istället en nalle. Den kommer vara okej med det från dag ett!
min mamma är inte speciellt allergisk bara mot höet och vi ska ha kvar kaninerna tills dom dör men det är efter deras död jag vill ha nya men inte mamma o pappa
#33 Du har inte någon 4H-gård eller liknande i närheten? På sådana ställen har de ofta kaniner och då brukar man kunna bli skötare, alltså att kaninen bor där och får mat därifrån men det är du som tar ut den, städar, ger godis och umgås med den. Det kan vara ett väldigt bra alternativ om du inte får eller kan ha den hemma. Jag har aldrig själv varit skötare för en kanin men alltid velat bli det. :)
#34 OT men har hört liknande o skulle ju så gärna göra så om det bara fanns en gård närmare :/
Pets are not our whole life,
but they make our life whole
ja vi har en liten extra Hage som dom kan leka i på sommrarna