Bör kaninen få pellets?
En liten fundering kring om framtida kaninen ska få pellets eller inte. Hur gör ni?
Har för mig att detta inte ska vara nödvändigt, men att vissa ger det ändå? Som komplement eller lite gott? Anser ni att kaninen borde få pellets eller endast hö?
Om kaninen håller hullet utan pelelts- så behöver den ej det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
några pelletbitar/ dag får min. Ca 5-7 st
I vuxen ålder, nej, om ditt hö är bra och kaninen får annat. Men jag skulle ge en unge pellets.
Jag ger min kanin hona pellets. Dock är det slut nu=)
Eftersom hon inte får så mycket grönsaker och sånt grönt. Så får hon lite pellets.
Inte om det inte behövs för hullet, näringen kan dom få på annat håll (bra hö, kvistar, andra torkad örter m.m)
själv gav jag aldrig pellets till mina kaniner som jag haft i vuxen ålder (alltså då jag varit vuxen) men då har jag avlat på en ras som inte ska ha pellets (så skulle jag få en kanin som behövde pellets eller liknande för hull skulle jag nog sälja vidare den som sällskap, dock efter att ha rådfrågat mer erfarna inom rasen)
l'm back
Du har gotlandskaniner va?#5
#6 Hade, vi bor tillfälligt på annan ort nu men kommer nog att skaffa igen då vi flyttar hem, älskar dom 😍
Men det är nog få kaniner som håller hullet som behöver pellets som #1 säger
l'm back
#7 OT men känner en som har en gotlandskanin så tänkte att då kan jag ju säga till henne att man oftast inte behöver ge pellets!
#8 Egentligen så ska man inte ge pellets, även om det såklart är viktigast för de som avlar. Rasen har aldrig varit beroende av pellets och den ska inte bli det heller
l'm back
Kan du ge en varierande kost av i första hand hö, men även bladgrönt, bark och liknande lågkalori, så är det det absolut bästa. En favorit för mig vintertid är stora knippen persilja på Coop till en billig penning och grenar från trädgården. Men det är egentligen inte konstigare än för oss människor - variation uppskattas. I synnerhet om det är extra gott…. Risken finns dock att vi går upp i vikt - vilket inte alls är nyttigt. Kaniner har inte samma behov av variation som vi, så tänk dig in i följande tankeexperiment med återhållsamhet. Tänk dig själv att sitta i en liten bur och bara äta hö hela livet - tro sjutton att de blir glada av litet annat. De kan skilja på en fräsch morot och en som legat framme någon timme och torkat upp en aning. Om du väljer att ge pellets för att göra dem glada, även om det egentligen inte är nyttigt näringsmässigt, så kom ihåg att hålla nere mängden rejält (allra helst bara mata ur handen). Känner du dock ryggraden tydligt så kan de behöva en försiktig och varsam ökning av kaloririk mat. Underhaka är ett tydligt tecken på alltför mycket pellets - och den är näst intill omöjlig att banta bort om de får den.
#9 vilken bra info :) Hon ska nämligen ev börja avla ;)
#12 ok 👌