Kanin iFokus

Kanin

Etikett: fÀrger-teckningar-och-raser
LĂ€st 6327 ggr
IdunFreja
2017-03-06 18:00
0

Mini lop!

Hej! Snart blir det nya niner igen. Underbart😍Ska köpa frĂ„n uppfödare som föder upp mini lops. Eftersom denna ras inte finns "naturligt" i Sverige, Ă€r jag nyfiken pĂ„ om nĂ„gon har en mini lop, BerĂ€tta om era erfarenheter!

Fridaaaa
2017-03-06 18:15
0

Minilop Àr vÀl mindre variant bara av dvÀrgvÀdur? Eller minns jag helt fel?

Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.

IdunFreja
2017-03-06 18:19
0

#1 JodÄ, du har rÀtt. UngefÀr samma som vÄr dvÀrgvÀdurfast mindre och lÀttare.

Trebit
2017-03-06 19:17
0

Av ren nyfikenhet, Àr det en mini lop efter engelsk standard eller amerikansk? De har samma namn men ses tydligen som olika raser. Det blir alltid lite struligt nÀr amerikaner och engelsmÀn ska prata om dem. (Finns Àven Holland Lop och Dwarf Lop att jÀmföra med t.ex, och alla ser mer eller mindre ut som vÄra dvÀrgvÀdurar)

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges KaninvÀlfÀrdsförening

tinybus
2017-03-06 20:13
0

Har mini lop dvÀrggen?

[EM L]
2017-03-07 07:59
0

FÄr man frÄga. Hur ser dom ut? Hur mycket vÀger dom?

I bild jÀmförelse med DvÀrgvÀdur. Om jag Googlar sÄ kommer det bara upp andra raser ocksÄ=)

Trebit
2017-03-07 15:42
0

Om nÄgon annan Àr nyfiken sÄ spenderade jag kvÀllen igÄr med att göra research pÄ alla olika varianter av mini lop / miniature lop / dwarf lop / Holland lop och gjorde en liten sammanstÀllning. Kan posta hÀr ikvÀll nÀr jag kommer hem frÄn jobbet :)

Tumblr - ☆ - Instagram

[EM L]
2017-03-07 15:43
0

#6 Ja!

Peak303
2017-03-07 19:06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag misstĂ€nker att de "mini lops" vi har i Sverige Ă€r efter den brittiska standarden. Och dĂ„ ligger dessa pĂ„ en maxvikt pĂ„ 1,6kg. Dessa har vad jag förstĂ„tt det som dvĂ€rggenerna och kommer dĂ€rför sĂ€llan upp i de "korrekta" vikterna för utstĂ€llning hĂ€r i Sverige. 

Denna bild fick jag syn pÄ i en av de engelska kaningrupperna jag Àr med i pÄ facebook.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, SkÄne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Trebit
2017-03-07 21:03
1

#8 Det dĂ€r Ă€r mer eller mindre precis vad jag kom fram till! Dock tog det mig nĂ„gon timme efter en del grĂ€vande pĂ„ flera sidor pĂ„ diverse olika sprĂ„k😂

Mini Lop (US) kallas Dwarf Lop i England. VÀger 1,7 - 3 kg med ett ideal pÄ 2,5 kg. Avlades fram i USA utifrÄn "German Big Lop" (Klein Widder pÄ tyska) och Lilla Chinchilla ca 1972, för att efterlikna en mindre Fransk VÀdur. Blev godkÀnd ras i USA 1980. Har inte dvÀrg-gen, och beskrivs pÄ amerikanska sidor som "medium sized".

Miniature Lop (UK) kallas ofta Mini Lop i vardagssprÄk, och kallas Holland Lop i USA. VÀger 1,2 - 1,5 kg (maxvikt pÄ utstÀllning Àr 1,6 kg) Började avlas fram i England ca 1980 av smÄ exemplar av "Holland Lop" tillammans med "Dwarf Lop", dock framgÄr det inte om detta Àr samma "Dwarf Lop" som i USA kallas Mini Lop. Miniature Lop blev godkÀnd ras i England 1994.

Holland Lop (US) Àr ursprunget till vÄr svenska dvÀrgvÀdur, kallas i original "Nederlandse hangoordwerg". VÀger enligt Amerikansk standard mellan 0,9-1,8 kg (översatt frÄn 2-4 lbs). Framavlad i NederlÀnderna frÄn Hermelin (Neatherland Dwarf) och Fransk VÀdur, godkÀnd i NederlÀndsk standard 1964, och i Amerikansk standard 1979. Kom till Sverige som DvÀrgvÀdur kring 1972.

VÄr DvÀrgvÀdur har ju en standard som Àr aningen större Àn Holland Lop och Miniature Lop, men det Àr samma ras i grunden.

Tumblr - ☆ - Instagram