Bra foder
Hej! Jag har en dvärgvädurskille på ca 4 månader som äter Selective. Jag tycker att det funkar väldigt bra för honom, dock har det Soya i sig, vilket både ur kaninens och miljöns perspektiv inte är så bra. Vilket foder använder ni? Jag söker ett bra foder med bra Protein och Fiber- halter. Min kille har svårt att gå upp i vikt är värt att nämna.
Jag rekommenderar Cuni Complete från Versele-Laga. Finns för både för unga och vuxna kaniner.
#1 Tack! :D
det fodret som är billigast och enligt mig bäst är rabbfor dock säljs det i väldigt stor säck.
Bunny Basics Young rabbit (Oxbow) tycker jag är bra till kaniner som har svårt att hålla vikten.
Brit Animals kaninfoder har jag använt. Väldigt bra=)
#3 #4 #5 Procent på fiber?
#6 Cuni Complete har 20% fiber (växttråd), 14 % råprotein, 3 % fett. Oxbow har också mycket bra värden men de flesta produkter innehåller soja i olika former, om du nu ville undvika det. Ett tips? är att alla större webbsidor som säljer djurfoder (animal, zooplus, osv) har listat innehåll och analytiska beståndsdelar om en klickar på "mer information" eller liknande. Värdena för Cuni Complete hade jag i huvudet eftersom jag har det själv till mina kaniner.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Rabbfor tycker jag funkar utmärkt
#9 Rabbfor är bra tycker jag också, men det säljs i så stora förpackningar.
Jag skulle nog aldrig personligen ge rabbfor, om inte det var för att fetta upp en kanin rejält, eller ge i ytterst små mängder. Rabbfor har växttråd ca 13%, råprotein ca 17% och fett ca 4%. Det är utformat för att produktionskaniner ska växa snabbt för att vara vid bra storlek vid slakt, inte för att kaninen ska leva länge och hälsosamt. Men det är ju betydligt billigare än många andra foder (då det säljs i stora säckar) så jag förstår att en väljer det om en har många kaniner. Rabbfor innehåller också sojaprodukter, ifall TS ville undvika det.
Tumblr - ☆ - Instagram
#11 - Rabbfor har dock 3,3% i fetthalt :P Inte 4
Not your mom, not your milk.
#12 Jag hittade inga procent på rabbfors innehåll så jag räknade ut själv efter informationen på deras produktblad, där man kan läsa innehåll per kilo. https://c4produktkatalog.lantmannen.se/index.php/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl_mol&product_id=8861&category_id=9751 Där står fettinnehållet som 41g per 1000g, alltså 4,1%. Har du en annan källa på rabbfors innehåll så får du gärna dela med dig! Jag vill såklart rätta mig om jag har fel :)
Tumblr - ☆ - Instagram
Tack för alla svar! :)