Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 17169 ggr
Boxpaw
2

Brunst!!

Jag undrar över, vad är det som händer när kaninen brunstar?

Jag vet vad det är och betyder, men inte vad som sker just då. Avsundrar dom en doft eller blöder som när människor har mens o hundar löper? Jag har försökt hitta något om detta, men det står ingen stans! Bara att honan blir lite argare..

Anledningen till att jag gör detta inlägg är för att jag vill vara förberädd när Selma brunstar för första gången och inte vara ororlig. :S

Tack på förhand ;)<3

Elina.
2

Kaniner löper inte, och man märker inte ens på alla kaninhonor när dom är brunstiga. Könet är rödare och lite svullet då dom är brunstiga.

Emma_B
0

Precis som #1 skriver, och när dom brunstar så bygger dom gjärna bo också bara för att dom tror att dom ska ha ungar, sen tex när man går ut med så kan dom bara lägga sig ned, det är bara dom väntar på att bli parade! :)

Zvintos
1

#2: Det är inte när de brunstar som de bygger bo, utan när de är skendräktiga.
De blir inte automatiskt skendräktiga för att de brunstar.

Alla honor blir inte arga under brunst heller.
Vissa förändras inte alls i temperamentet.
Andra kan blir ännu mer kelna än innan.
Det beror helt på individ. =)

Tina-lin
0

#2 När de bygger bo utan att ha blivit parade är de skendräktiga :) Det har inte med brunst att göra! Även om de antagligen först har brunstat för att sedan blivit skendräktiga :P

Boxpaw
0

Oki :) tack<3 :P

Elin_T
0

mm det är exakt så som #1 och #2 säger:

att dom lägger sig ner och tror att dom ska bli parade och vissa tror till och med  att dom ska ha ungar så dom bygger bo. vår ena hona sominte skule a barn gjorde ett bo och det var precis som om hon härmade den andra honan som skulle ha barn:P

HalmbyDjurgård
0

Jag vet att honor kan bygga bo när andra kaniner får ungar eftersom dom själva är så sugna på bebisar. Dock vet jag inte om de är brunstiga i samband med detta men det är dom kanske. Om dom är så sugna på att få ungar så de bygger bo "åt andras ungar" så vill de säkert para sig också.. Dock har jag aldrig varit med om någon hona som byggt bo när de varit brunstiga om inte någon annan hona samtidigt haft ungar. Däremot självklart om de varit skendräktiga efter en misslyckad PARNING. Då bygger de vanligtvis bo för tidigt, kanske någon eller ett par veckor efter den misslyckade parningen.

kanin/höna
0

kaniner som bor själva och aldrig ser en hane har lite oregelbunden brunst. vissa märker man inte vissa blir trötta vissa blir lite sura. men om man släpper in en hona till en hane för PARNING så släpper honan ägg igenom att den är närheten utav en hanne. självklart så finns det perioder om honan kanske redan precis brunstat och oftast svårare på vintern

tixEntry
0

#7 #8 Tråden är nästan nio år gammal. :P

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

HalmbyDjurgård
0

Jo, men om någon som undrar över samma sak läser detta så kan det vara till bra hjälp! Jag läser ofta gamla trådar och får svar på mina funderingar. ;)

[EM L]
0

Säger samma sak som #10

En sak jag undrar är varför min hona nästan aldrig brunstar? När hon väl gör det så kan det ha gått 2  år emellan.

Eller  är det jag kanske ej märker?