Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1378 ggr
Semlan100
0

Ta bort aggressiv kanin?

Vad tycker ni om att avliva aggressiva kaniner?

[nejdufinnsinte]
0

rådfråga med veterinär?

Sommarek
0

Du har ju skrivit här innan om samma sak och blivit uppmanad att söka veterinär. Varför inte börja med att svara på om du har gjort det och vad resultatet var?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Semlan100
0

#2 detta har ju inte något me min kanin och göra?? Undrar bara vad folk i allmänhet tycker om att ta bort en aggressiv kanin. Min kanin ska redan tas bort tyvärr

Smultrondraken70
2

Man får börja med att försöka lista ut varför kaninen är aggressiv, finns ofta nån orsak, och sen se om man kan göra nåt åt det. Tycker inte att det går att svara generellt på din fråga. Den är för komplex.

kanin/höna
0

beror mycket på hur kaninen beter sig som tex 

när, hur, varför, vart är ett ax plock av vad man ska tänka på. är det i buren nära en bohåla när det finns andra kaniner mot människor och barn 

är kaninen en innekanin och skuttar runt och attackerar folk eller går den ute med en kompis

en agreciv kanin som alltid varit sur är inget att avla på men ofta så beror det på någon händelse. men att avliva en kanin är kanske lite drastiskt om det inte blir så att den bara blir sittande i en liten bur för att ingen vill prata med den. 

men fundera och känn in hur det ligger till och hur när och varför det lir som det blir. men avlivning är en nödlösning som inte ska andvändas i onödan

Kaninernasbästa
0

Om det inte finns någon annan utväg eller att kaninen inte mår bra av det. Dock kan man ju lägga en tanke varför kaninen är arg, finns ju ofta en bakgrund. Fick hem en omplacering då hon var väldigt arg och efter att ha klurat ett tag förstod jag att kaninen bara var missförstådd och att kaninen egentligen var ganska rädd, men ville verka tuff så hon blev arg. Man kanske kan försöka hitta att man kan lämna ut kaninen på foder ett tag till någon som är van med temperamentsfulla kaniner, och se om det gör någon skillnad, dock kan det vara svårt att kunna omplacera/lämna ut på foder på argare kaniner, men man kan alltid försöka!

Happyshk
2

Om det verkligen är nödvändigt så är det antagligen för kaninens bästa. Men jag har av egen erfarenhet lärt mig att det inte är omöjligt att få en riktigt aggressiv kanin "snäll". Köpte en mysig kanin som under tonåren blev så aggressiv att man inte ens kunde bära den utan att bli biten, riven eller att den helt enkelt bet sig själv. Har ärr på hela armarna från den kaninen och jag vet inte hur mycket blod jag förlorat för den kaninen (😅). Detta höll på i över ett år. MEN efter drygt ett år av kamp och kärlek så är han nu den mysigaste kaninen jag har och har inte ens försökt bita mig på länge nu! Så jag tycker absolut man ska ge varje individ en chans.

Sommarek
0

#3 Lätt slutsats att dra när du inte skriver vem det gäller och har frågat samma sak om din egen kanin tidigare. Men i så fall: min åsikt om det är samma som min åsikt om att avliva aggressiva människor.

Fridaaaa
0

Om man verkligen testat allt och kaninen inte mår bra, är det bättre att avliva

Sedan ser många kaniner som aggresiva bara pga ett bett tex eller inte tar reda på orsaken

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sossos
0

Säger ungefär samma som #9 Jag tror att man kan få bort det aggresiva de allra flesta gånger! En kanin är ju oftast inte aggresiv utan en anledning, som min ridlärare brukade säga: "ta reda på orsaken så har du lösningen" När man verkligen testat allt, precis allt (ofta tror man att gjort det men finns många saker att göra… Ibland får man tänka utanför boxen också - trivs kaninen kanske helt enkelt inte där den bor kan man försöka omplacera, kanske behöver kaninen mycket mer yta än man tror osv.) då kan det vara ok att överväga avlivning. För kaninens bästa.

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

flocken
1

När man gjort precis allt även en grundlig hälsoundersökning är avlivning ok. Jag tog hem en aggressiv omplacering. Gjorde allt i min makt även röntgen på hela kaninen. De hittade förändringar i huvudet som inte var ok. Så hon fick somna in. Vet inte vad som hänt denna kanin men kändes bäst att hjälpa henne över o slippa lida

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Klaaraa
0

Efter att ha sätt din lilla bur som  du hade i din andra tråd så är det kanske inte så konstigt att kaninen är aggressiv? Tar man in sin hand i en sådan liten bur känner sig kaninen inträngd och kommer med stor sannolikhet "attackera". 

Håller med #11 . Testa allt och gör en ordentlig genomkoll hos veterinär innan du avlivar kaninen.

Var bor du? Tar gärna emot kaninen om du bor i närheten :)

Semlan100
0

#12 och om du läst resten av tråden så kanske du såg att jag skrev att det var en tillfällig bur som dom bara bodde i i 2 dagar och hade fri tillgång till Hage på dagarna! eftersom Jag var tvungen att ta tillbaka henne från fodervärden där dom sa att hon var så aggressiv så man knappt kunde ta i henne, och det fortsatte även hos mig, vi var tagit vårat beslut att ta bort henne då hon har flyttat klart för sin del och mår ej bra över det, det är det bästa för henne och även av andra anledningar åxå så hoppas alla förstår det!

Sommarek
1

#13 Man kommer långt med att vara aggro, speciellt när du vägrar tala om om kaninen ens kollats av veterinär. 😟

Fridaaaa
1

#13 Hoppas du kollat kaninen hos veterinären först

flocken
1

Om du tycker det är rätt beslut är det bra. Du känner djuret och vet dess bakgrund. För många, många år sedan hade jag en Rex kanin. Hon var aggressiv sen unge. Blev bara värre o värre. Hon fick somna in. Gjorde ingen koll hos vett då det hade varit omöjligt. Uppfödaren tyckte jag skulle tagit bort henne för länge sen. Men tragglade i 1 år. Fick senare veta att flera o kullen var lynniga i beteendet.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
0

#16 Ja där var det pga aveln helt klart med henne.

Semlan100
0

#13 #14 som jag SKREV var det inte bara pga det, hon har en tumör på magen som kmr kosta en förmögenhet att ta bort. Desutom är hon ju aggressiv och vart sen hon var rätt liten, vi har heller inte världens bästa band, men tänker inte låta henne flytta ännu en gång då hon flyttat för mycket, ingen vet kontroll har vi gjort då vi vet vad som väntar och vi kmr att måsta ta bort henne iaf då är det det bästa! Hoppas alla fattar det nu, för vill inte behöva ta det här någon fler gång, för är nog jobbigt för mig att måsta ta bort henne, men det är inte helt mitt val då alla i min omgivning tycker det är det bästa för henne. Då min mamma knappt vill ta i henne eller låta mina små syskon vara vid henne kommer hon i längden inte leva ett hälsosamt liv då jag även bor på ett annat ställe och min mamma har hand om dom när jag ej är hemma!

Fridaaaa
1

#18 Aggresiviteten beror förmodligen på smärta pga tumören :( 
Hur vet du att det är tumör om det inte är kollat hos veterinär?

Semlan100
0

Och som sagt så har ja haft henne sen hon var ca 4 mån och redan då började det Och dom som hade henne inan hade köpt henne på djurmagazinet

Sommarek
2

#18 Det SKREV du ingenstans i den här tråden, inte heller om det är veterinär som konstaterat det eller inte. Tagga ner lite.

Semlan100
0

21# jag som ska tagga ner??? Och vi fick reda på tumören nyss, och hon har inte ont pga den för hon reagerar inte när man klämmer på den, min moster är föredetta vetrinär å hon tycker det är ett bra beslut så detta är mitt val inte inte erat. Desutom som är det ju min kanin som JAG känner och vet hur hon fungerar, inte ni, visst?

Semlan100
0

Och jag skrev visst tidigare i tråden att det var pga andra anledningar

Sommarek
2

#22 Ja. Du. Det är du som går i försvarsställning efter flera olika trådar där du skriver om din kanin men ändå inte vill tala om huruvida du tagit hen till veterinär eller inte. Lägg ner det där tonårs"nikännerintemigochvetintehurjaghardet"-dravlet. Det enda folk har bett om är att du tar ett välgrundat beslut baserat på fakta, vilket syns på din reaktion att du inte har gjort.

Semlan100
0

#24 jag har tagit det bästa beslutet för mig och min kanin, så nu kan du väll fortsätta med ditt och låta oss göra vårt:)