Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 986 ggr
Moast
0

Vilken bur?

Hej Som ni kanske sett i mina tidigare inlägg så planerar vi för att skaffa oss två kaniner. Som vi tänker just nu kommer dem bo inne under höst, vinter och vår. På sommaren kommer dem få följa med oss till Gotland där vi ska bygga en ute bur med Hage. Men vi behöver en bra inomhusbur att ha här hemma, det kommer bli två kaniner i dvärgvädus-storlek. Tror ni att någon utav dessa burar passar eller är dem för korta på längden? Har ni några egna erfarenheter av någon av dessa burar? Berätta gärna vad ni tyckte isåfall! :) http://m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/kaninburar/flera_vaningar/338866 http://m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/kaninburar/flera_vaningar/346644

Fridaaaa
2

Anser att båda är för små ja.

Och innemåtten på bur två har inte laglig höjd (måste vara minst 50 cm, den är 45 cm per höjd)

Och andra har inte heller laglig höjd per våning

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moast
0

#1 Tack så mycket för svaret! Då får det helt enkelt bli någon annan bur.. Konstigt att dem säljs med olagliga mått. Har ni några förslag?

Fridaaaa
0

#2 Inte olagligt att sälja dem, plus att vissa har dem öppna dygnet runt tex. Och är utländsk sida = andra lagar.

Rekommenderar största inneburen du hittar på längden (tror de tär 160) och sedan ha Hage till eller öppet dygnet runt

tiger tok
0

Kanske ha dem lösgående med toalåda?

Moast
0

#3 Okej, den har vi kollat på. Dock får det nog inte plats med Hage men det får vi lösa om det skulle behövas! #4 Det funkar tyvärr inte då vi har både hund och katter.

tinybus
2

jag skulle köpa en rulle nät (inte hönsnät, alldeles för klent de biter de igenom som ingenting) alternativt kompostgaller (som kläs med något finmaskigt i nederkanten) och göra en träram att fästa det it. Ska ni ha två kaniner ihop så behöver de definitivt mer plats än vad de vanliga inneburarna kan erbjuda :-) googla på 'bunny indoor hutch' eller 'bunny xpen' så får du upp massa inspiration.

Moast
0

#6 Tack så mycket! Har faktiskt tänkt på om man skulle kunna ha en vanlig Hage med gallertak och ha någon slags botten i.

Fridaaaa
0

#7 Men tar ju inte mindre plats än Hage till innebur? *förvirrad*

Moast
0

#8 Det beror ju på hur stor Hage men tänker ha. Men med en bur + Hage som ska vara stor nog för att vara till nytta, kommer det förmodligen ta större plats än att bara ha en Hage som man möblerar som en bur. Känns lite svårt det här med burar. Finns väldigt få att välja på när man kollar runt på olika hemsidor.

tinybus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle satsa på typ något sånt här (lånad bild)

Fridaaaa
0

#9 Jo fast det behöver ju inte bli större :) Så gick inte ihop riktigt hehe :)

tinybus
0

[dubbelt]

tiger tok
2

Känner en som har lösgående med både hund och katt, behöver ju inte nödvändigtvis vara ett problem ;)

Fridaaaa
0

#13 Olika hur det fungerar. Vi har hundar och katter, och lämnar aldrig ensamma tillsammans hur snälla de än är.

Moast
0

Tack för tipsen! #13 Känner också en som har sin kanin frigående med en katt, men jag vet att det aldrig skulle funka med mina katter och hund. Vill inte heller riskera något :)

tiger tok
1

#14 vet att det inte funkar så för alla, ville bara poängtera att det inte behöver vara ett problem. #15 okej, synd. Men bra att du inte vill riskera något :)

Moast
0

Nu har vi hittat en bur som vi antagligen kommer hämta imorgon. Det får iallfall bli deras första bur och om vi märker att dem behöver större kommer vi fixa det när dem växt till sig lite :). Tack för alla svar och all hjälp!