Kaninbur?
Hejsan! sugen på att bygga en egen bur & hade tänkt ha en utekanin precis utanför min ytterdörr! får tyvärr inte plats i huset då det är fullt med akvarium.. hmm 😕🤔
Så hade tänkt snickra ihop en bur till kaninen & tänkte att ni gärna får skicka några bilder på antingen era burar eller burar ni tycker är fina som kan ge mig lite inspiration! ni får gärna rita en liten ritning om ni känner för det med som jag kan få ''inspo'' utav 🙂
Buren ska helst va runt, LxBxH: 4m, 1m, 1,5m
detta är bara som tex men kom gärna med förslag & tips?! har gott om plats utomhus.
Har även funderat på att kanske bygga ett kaninhus så man kan gå in i värmen och kanske ha en filt/stol som man kan sitta med de/den 😃
Tack för att ni hjälper mig! Alla kommentarer är varmt välkommna!
PS: ganska ny med kaniner men haft 1 när jag var mindre & inte kunde något men nu är jag påläst & ser fram emot ett nytt djur hos mig!
//Erik97an
Växt odlare & Räkuppfödare!
60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *
testar på något annat forum som kanske är lite mer aktivare heh..
#1 Det går i omgångar har jag märkt, ibland får man svar på några minuter och ibland dröjer det dagar XD Men tycker att ett kaninhus verkligen låter perfa! Tänker du nästan som en uppvärmd lekstuga då? Har du mycket plats, tid och pengar det var verkligen ingen anledning till att inte bygga ett hus då, blir mycket plats för kaninen att springa på och man kan umgås med dem på ett fantastiskt sätt. Dessutom kan man ju bygga till en utegård också. Den måste ju inte vara uppvärmd heller, för kaninerna i alla fall, den kanske det är skönare för en själv… Här är våran bur :) Måtten är 2.4×1m så ändå inte superlångt från din alternativa, tycker den fungerar super! Det viktigaste är nog att ha stora luckor samt ställen där kaninen kan komma undan,inte minst från t.ex. blåst. Ska se om jag kan få fram Paint lite senare och rita lite hur jag tänker ;-)
Pets are not our whole life,
but they make our life whole
fin bur! ser väldigt fint ut! egenbyggd eller köpt?
Tänkte mig att ha 2stycken '' bås '' i huset/stugan isåfall. typ varsinn sida av huset + ska finnas foderbänk/skåp och de ska finnas kattlucka ut som de kan gå ut genom och isolerat hus för både värme för mig och även om kaninerna vill ha värme.
det är dock ett bra tag tills jag försöker på mig detta isåfall då jag har snö här och lite trist o jobba i blötsnö och när man kommer hem är de mörkt hehe..
tänkte typ såhär isåfall: K1,K2: Kanin 1 och 2.
F: förråd
och de streckade är utehagen isåfall.
Ps: min ekonomi är bra då jag har heltidsjobb & är utbildad snickare så ska inte vara så svårt att bygga ihop själva huset.
bor på landet så har gott om plats.

Vår bur är köpt men hemmabyggd från början, det är alltså inte vi som byggt.
Det ser ju toppen ut! Verkligen! Och så får du inreda med massa skojigt till kaninerna :)
Pets are not our whole life,
but they make our life whole
Tänk bara på att kaniner inte tål stora temperatur skillnader bara! Vet inte hur stor skillnad det var men det kan du googla! Menar bara om du ska bygga ett varmt hus med utegårdar! Verkar annars som att du kommer att bli en fantastisk ägare till ninerna!
Avråder dig från att isolera huset. Lägg in mycket halm istället.
Not your mom, not your milk.
Såhär ser vår bur ut! Byggde den hemma.
Övervåningen är inte isolerad, istället har vi en "extra-vägg", alltså fasaden i plywood - ett litet tomt mellanrum - ytterligare en vägg i masonit. På mittenvåningen lät vi dörren bestå av nät. Buren är uppdelad i två, så vi lät även väggen på mittenvåningen vara i nät för att kaninerna ska kunna få se varandra, medan vi på övervåningen satte en masonitskiva mellan. Vi har en ramp mellan nedervåningen och mittenvåningen, men mellan över- och mittenvåningen har vi ett hål och en liten sittbräda under så att de kan hoppa upp, vilket de verkar ha gillat. Fråga gärna på om det är något mer du undrar över :)
Hoppas det går bra med burbygget!
#7 varför det?
#8 Den va jättefin! hur många kaniner har du där i? är de både hanar & honor, skadar de inte varandra?
#9 Isolering i kaninburar har ofta motsatt effekt. Håller inne kylan och värmen, det vill säga varken bra på sommar eller vinter. Kaniner ska inte ha några temperaturskillnader heller då detta kan leda till t.ex Urinvägsinfektion väldigt lätt. Halm är den enda isoleringen en kanin behöver
Not your mom, not your milk.
#9 Hade en kastrerad hane + hona i ena delen, och sedan deras två ungar (hona + kastrerad hane) i den andra. Funkade bra!
#10 Men sett många som har isolering i uteburar för att få deras små hyddor varma och de verkar trivas bra?
#13 Gud va mysigt det ser ut för kaninen :D