bur
Jag undrar hur många dvv man kan ha i en bur som är 160 lång 50 bred&hög
Hur högt är det i tak? Måtten som gäller nu säger att man kan ha tre kaniner under 3kg i den buren, men det kommer nya mått år 2019 och då kan man endast ha två under 2kg där. Men den kan man alltid fundera över om det är snällt att stänga in två eller tre kaniner på den lilla ytan…. Själv skulle jag absolut inte göra det! Tycker själv att det är för litet ens för en kanin, tänker man på hur mycket kaniner rör sig i det fria är det helt förskräkligt enligt mig.
Pets are not our whole life,
but they make our life whole
Det beror ju lite på hur bra vänner de är. Eftersom buren är 0,8 m2 och enligt lag så måste varje kanin då ha 0,25 m2 vid grupphållning och då kan du max ha 3 kaniner i den. Men den 15/7 2019 så bli det andra mått: Upp till 2 kg: 0,30 m2 /kanin 2 kg-3,5 kg: 0,35 m2/kanin Kortaste sida och höjd: 60 cm Så väg dina kaniner. Vissa dvärgvädurar kan väga 2,5 kg och det skulle inte bli lagligt för dig då (15/7 2019) att ha den kaninen i buren då den är för liten. Det skulle bara gå att ha 2 kaniner (under 2 kg) i den buren. Så allmänt tycker jag att du bara borde ha 2 kaniner i den buren men inte mer. Vi har haft 2 kaniner på ung den ytan (den var bredare) och vi hade övervåning som var ca 80/60 cm lång. Du borde även se över deras vikt. Annars kanske du skulle kunna göra en kompostgallerhage till de? Är det inne eller utebur?
Hästar är våra bästa vänner
#1 det står i texten att den är 50 cm bred och hög :). Men vet ju inte ifall det är innermått eller yttermått…
Hästar är våra bästa vänner