Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 3834 ggr
Leslievuillet
2016-03-19 13:51
1

Mjäll

Hej på er, Upptäckte idag att min kanin har fått mjäll på öronen! Och nu menar jag inte I öronen utan på, alltså på utsidan av öronen. Har tittat i hans päls och den ser fin och ren ut och han verkar inte klia sig något mer än vad han brukar i vanliga fall. Känns väldigt onödigt med en vet-besök just nu då det inte verkar vara så allvarligt. Är det någon av er som har någon erfarenhet om liknande så är ni välkomna att dela med er av vad det kan vara ! :)

frejaspluto
2016-03-19 14:21
0

Mjällkvalster??? Om det är det du menar ska du ha ett preparat stronghold. Som ska användas intervall. Men detta ska man nog gå via vetrinär eller kolla på djurklinik, nätet om man kan sjäkvbehandla.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

missan´s
2016-03-19 18:12
0

Har du bild på det?

Skulle också tippa på mjällkvalster, det liknar mjäll. Har det försvunnit päls/är kala fläckar på vissa ställen? Kliar sig kaninen mycket? 

Om det är mjällkvalster. Tänk på att det är smittsamt för andra kaniner så att du är noga med att du tvättar händerna och kanske t.o.m byter kläder när du vart hos denna kaninen och ska träffa någon annan kanin sen. 

På apoteket finns det någon salva mot mjällkvalster har jag för mig, då min veterinär sa det (när min tidigare kanin fick mjällkvalster någon gång). Kom dock inte ihåg riktigt vad den hette osv. Men ring och rådfråga veterinären, nog det bästa. 🙂

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Twix*
2016-03-19 19:40
0

Tror också på mjällkvalster, men har hört att de även kan få mjällbildning när de fäller?

frejaspluto
2016-03-19 21:39
2

Just det tack! För eran tråd glömde att det är smittsamt och övrig info. ! Skönt med er här! Skicka bild om du kan!✨🐰

missan´s
2016-03-20 08:31
0

#4 😉

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Leslievuillet
2016-03-20 13:53
0

#2 Nej han fäller inte mer än vanligt och kliar sig inte mer än vanligt. Kala fläckar finns inte heller !

#4 Försökte ta bild men det är svårt då han inte ville stå stilla, det är även svårt att se pga Vanilj har vit päls vilket gör det svårt att se igenom. Men om ni tittar noga så ser ni ! Eller a vet inte om det syns på datorn tyvärr men det syns på mobilen :(

frejaspluto
2016-03-20 16:40
0

Det ser ut som mjällkvalsrer , faktiskt. Ring till veterinären ovh fråga hur du ska göra först. Finns det möjlighet idag fäller i morgon så fort som möjligt. Tänk på din hygien bara. Smittas så lätt det är som magsjuka, försyldning, 😱Tanke på andra djur som du träffar går förbi. Det är skitjobbigt , det kan sätta sig i kläderna. Har du klädvårdrulle, vädra hemma, vädra Ink. Dina kläder. Beroende på hur försiktig du vill vara. Rekommenderas men upp till dig! Jaaa, vill bara säga det med ibland är det supersvårt med ta bilder på kanin 😊🐰😀😀🌺

Leslievuillet
2016-03-20 19:22
0

#7 tack ska du ha för tipsen ! Ska ringa veterinären imorgon och fråga vad de tycker jag ska göra ! :D
Vet inte hur han smittades, men det är som du säger, någon med djur kanske "smittade mig" så smittade jag honom!

Twix*
2016-03-20 22:58
0

#8 Om det nu är mjällkvalster kom ihåg att du måste sanera buren helst under och efter behandlingen 🙂

Det smittar som rackarn och kan sitta kvar på inredningen i buren!

Leslievuillet
2016-03-23 17:15
2

#9 Det ska jag lägga på minnet! Onödigt att behandla honom om han ändå blir smittad igen liksom :(

Raffelina
2017-01-31 15:29
0

Hej min älskade Ronja har fått en kal fläck mellan öronen i nacken. Jag får inte röra henne där hon puttar bort mig.. Å jag funderar på om det är mjällkvalster. Finns det något receptfritt man kan köpa?

Raffelina
2017-01-31 15:33
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser hon ut 😞

[EM L]
2017-02-01 20:11
0

#12  Min kanin har haft liknande, faktiskt så funkade det med att smörja med olivolja varje dag och att tvätta det. Nu har pälsen kommit tillbaks=)

Raffelina
2017-02-02 09:56
0

Ska prova det tack