Vilken bur är bäst?
Funderar på att köpa kanin och har kollat runt på olika typer av burar. Har dels sett träburar med två våningar som tex denna: http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/alla_inomhusburar/med_flera_vaningar/346644 dels vanliga plastburar fast lite större som denna: http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/alla_inomhusburar/en_vaning/565637 Vilken skulle ni tycka är bäst, både vad gäller städning och trivsel för kaninen? Är rädd för olyckor i rampen mellan våningarna i den dubbla buren. Samtidigt verkar det smidigt med utdragbara lådor som underlättar städningen. Fast trä kanske är dumt med tanke på gnag och kissfläckar. Vad föredrar ni?
Jag hade köpt plastburen då den är större, samt att man kan inreda den mera/''enklare'' än vad man kan i träburen. Detta är dock min åsikt, klart alla tycker olika! 🙂
Den översta buren är inte laglig för kanin. Man räknar per våning och inte det totala.
Då hade jag hellre satsat på den andra. Fast den är inte heller laglig invändigt tyvärr.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Båda de burarna har olagliga innermått för en dvärgkanin. Minsta lagliga måtten för kaniner upp till 3 kg är 0,5 kvm med kortaste sidan minst 50 cm och minsta höjden 50 cm. Från och med 2019 gäller dessa mått bara för kaniner upp till 2 kg. Men hade också tagit den andra om valet var mellan dem.
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
#3 Och nu efter 2019 ändras ju måtten lite med.
Från 2 kg i alla fall.
Skulle säga inneburen då den har mer plats :)
#4 Jo, men just för ensamma kaniner under 2 kg är det ju samma mått.
Vid grupphållning ska de ha 0,3 kvm var istället för 0,25 och för större kaniner än 2 kg har det ändrats ganska mycket.
#6 ja jag skrev ju det? :P
Nja från 0,5 till 0,6 kvm, tycker det skulle ändrats mycket mer än några få cm
#8 Ja, det gjorde du visst x)