Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 573 ggr
ciss
0

Cysticercos

Läste detta på Pippiadolf's hemsida (http://www.pippiadolfs.se) under Skötsel, Sjukdomar.

- - - - - -

Cysticercos är inget stort problem hos välskötta kaniner. Men kaniner är mellanvärdar för denna typ av bandmask som finns hos katter och hundar.
Parasiten lever i hundens och kattens tarmsystem och de mikroskopiska äggen följer med avföringen ut i naturen. Kaninerna äter det förorenade gräset och får i sig äggen. Dessa kläcks sedan i kaninens kropp och utvecklas till larver, vilka ger upphov till cystor (dynt) i magen eller levern.
Dessa cystor ger inga symptom i början men kan senare i livet bli livshotande. Därför ska du aldrig låta kaniner beta på platser där hundar eller katter brukar vistas. Tvätta också allt grönfoder innan du ger det till kaninen.

- - - - - -

Det visste inte jag. Vi har två katter & nästan alla i området har katt, finns även många som har hundar. Hur ska jag göra då, eller går det att låta kaninen vara ute där katterna har vistas?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

lauraa
0

Jag har både katt och hund som för det mesta går fritt på tomten. Men katterna gör sina behov i kattlådan och hundarna när vi går på promenad.

ciss
0

Våra katter gör aldrig sina behov hemma på gräsmattan vad jag vet. Antingen går de över till grannen (hehe) eller går ut på ängarna.

www.frihetenskaniner.se

senna
0

Hm, det var ju bra att veta.

Som tur är har vi ingen hund eller katt. inga hundar har varit på vår trädgård, och vad jag vet inga katter heller. skönt.

Jojsan
0

vi har ändå ingen hund eller katt.. men kattar är ibland hos oss.. irriterande.. hur ska man då göra..?

Dior_94
0

Hur ska jag göra,det finns 3katter hemma hos mig?.

lauraa
0

#5 De går väl på kattlådan?

[Niike]
0

Min hund gör det hon ska, var hon vill och när hon vill. Katterna gör det dom ska i mammas trädgårdland typ;)

Så jag har ju inte direkt någon garanti på att det inte skulle kunna vara sk. förorenat gräs… :/

aliciia
0

min katt gör de han ska i andras rabatter och gräsmattor inte våran iaf. (:

KajsaM
0

Oj, det visste jag inte. Här går båda hundar och katter. Dock gör inte hunden ifrån sig på gården, utan på promenad.

Mimmiih
0

OMG!    Mina grannar har två katter som närtan BARA är på min gård.. nu blir jag ju orolig!  :O

ciss
0

*orolig*

www.frihetenskaniner.se

Dior_94
0

#6: Joo men våra grannars katt går på våran gård! ;O

Katter3
0

Vi har tre katter, fast de gör sina behov vid buskarna. Och när jag är ute och går med kaninerna i sele så undviker jag buskarna, annars kan kopplet trassla in sig i alla små grenar.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Lizzan
0

*orolig* våra grannar har katt. Fast den är aldrig hos oss längre sen jag hällde vatten på den xD

Ellen95
0

jag har två katter men dom gör sina behov i sandlådan:P