Otam kanin!
Stella
På vilket sätt "gosar" du med henne? Kanske att hon inte vill bli gosad med eller buren eller liknande, och genom att fortsätta försöka så börjar hon aldrig lita på dig. Har du testat att bara sitta i närheten och locka med godis? (pellets eller färska örter eller liknande) Om hon inte vill ta det ur handen på dig kan du kasta det lite försiktigt fram till henne. Hon bör efter ett tag börja koppla ihop att du är där med att hon for godbitar. Försök inte klappa och hålla på med henne innan hon litar mer på dig.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Okej tack! Det låter som ett bra tips?. Jag har försökt mata henne direkt ur handen, men då kommer hon inte fram. Hon bara ligger ner blickstilla och vågar inte ens äta. Vi brukar bära henne så lite som möjligt, eftersom att hon inte tycker om att bli upplyft. Hon bor i en stor inhängnad och det är oftast svårt att få tag på henne då hon bara springer iväg och gömmer sig. Jag brukar sätta mig i inhägnaden och lyfta upp henne försiktigt i knät och sen bara sitta där och klappa henne. Vad jag förstår har hon haft en jobbig uppväxt och ägaren hade massor av avelskaniner och hon blev bara upptagen ur buren vid "tandkollning" och kloklippning. Dessutom satt hennes förra ägare i rullstol och kunde därför bara lyfta upp henne med en hand vilket kan ha uppfattats som obehagligt! Vi har en annan kaninkille som är supertam, så därför tror jag att det kan ha beror på uppväxten och gener.
Stella