Kanin mat
Jag har en 1 år och 6 månader dvärgvädur tror jag då jag köpte henne på en zoo affär (om man köper från zoo afärer så kan man aldrig vara säker på ras) för hon inte mådde bra o affären skulle stängas osv. Iallafall jag har lite problem med hennes mat och inte riktigt vet vad jag ska ge än så länge ger jag henne sallad grönsaker lite pellets osv vilket hon är van med och tycker om. Behöver tips? o råd på vad som är bra att ge och vad och vad som e bra under vintern eftersom hon e utekanin:).
Hö, hö, hö och hö till att börja med, sedan komplettera med bladgrönt(jag undviker personligen typ isbergssallad och gurka då det i princip bara innehåller vatten medan det finns andra grönsaker som är nyttigare). Sedan kan man behöva komplettera med lite pellets, oftast bara någon matsked som mest på vintern om kaninen har svårt att hålla hullet men man får titta på sin kanin och se hur mycket den behöver. Vissa kaniner behöver ingen pellets alls och andra behöver mer.
LÄS på Kaninmagazinet. Mycket bra information om maten och osv.
Kosten ska bestå av minst 80% hö. Skaffa ett bra hö och fasa över henne på det. Inga tvära omlägg i kosten utan byt ut lite i taget. Sen kan man om man vill ge lite pellets. Gurka, sallad, äpple och liknande ges bara som godis någon gång i veckan. En diet utan tillräckligt med hö leder till mag- och tandproblem.
Basfödan för en kanin är hö. Den ska äta minst 80% hö. Vissa kaniner behöver som sagt lite extra för att hålla hullet och då kan du ge lite pellets. Se till att ha en bra pelletssort, läs gärna näringsinnehållet och se till att det är mer än 15% fiber/råfiber/växttråd, och helst inte mer än 5% fett. du kan också ta grenar från lövträd eller fruktträd (björk är dock giftigt på vintern och stenfruktsträd är inte bra.) för kaninen att gnaga på.
Grönsaker eller frukt ska du ge högst ett par gånger i veckan, eftersom det är så sött. Blad som spenat och ruccola och örter som mynta och persilja kan du ge lite oftare, om du har det. Det finns salladsmixer att köpa där det är blandade blad, därifrån brukar jag ta ett par blad och ge. På sommaren när det är grönt ute kan du försöka ge så mycket grös, växter och blad som möjligt.
Nu på vintern är det bra att ha mycket halm och hö i buren eller något hus där kaninen kan sitta om det snöar eller blåser så det inte blir så kallt, särskilt om den bodde inne i djuraffären, då det är en väldigt stor omställning att flytta ut mitt i den kalla vintern.
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
#4 tack så himla mycket varit till en stor hjälp