Motion och aktivering?
( Vet ej riktigt vilken "grupp" jag skulle plasera detta i då det är både aktivering samt Motion., så hojta så kan jag ändra.)
Min hane är inte intresserad av leksaker, det närmaste jag "leksaken" han tycker om är en påse(toalätt) Eller skokartong som han puttar och flyttar och kastar runt med. Annars gillar han inte leksaker.. Jag har provat att klippa fransar i en toarulle och stoppat in hö, det funkade en sväng men tappade snabt intresset för den.
Enligt vettrinären så hade han bra hull men enligt andra ska han ner lite i vikt, så vill jag få ner honom lite iallafall.
I ett annat inlägg frågade jag om maten som jag genast tagit tag i.
Min kille är även frigående i våran lägenhet och har tillgång till både vardagsrum och hall, jag ska snart flytta och då kommer han ha tillgång till mitt rum hela dagar ev kvällar.
Men nu till frågan har ni några tips? till aktivering? Hur aktiverar ni era pälsbarn?(gäller även Motion.)
Om ni lär triks hur gjorde ni för att få ert pälsbarn att förstå vad ni menar m.m.?
Vill ha alla tips? ni kan <3
Kram från mig och mitt Knubbiga pälsbarn <3
http://nouw.com/typsofiak
Ett liv med massor med framgångar och motgångar.
Tre saker uppskattar Mira otroligt mycket!
1. En aktiveringsboll med lite pellets. Hon rullar på den så att pellets kommer ut.
2. En hö/godisboll som jag lägger hö, morotsbitar, knäckebröd, blad, äpplebitar. Man kan lägga gräs, små grenar med färska blad också. Eftersom den hänger i gallret och rör på sig så måste hon sträcka sig efter den.
3. Ett kartonghus att gnaga på med gångar och hål. Det fanns små hål där från början och nu är dom jättestora. Hon gnager sina ut/in gångar. Väldigt sysselsatt.
#1 får prova med något liknande.. Han är jätte kräsen med leksaker.. :/
#2 Hö/godisbollen är gjort av galler m du inte redan vet det=)
Nu har jag inte läst ditt andra inlägg angående mat, men utfodrar du med kraftfoder, alltså pellets eller liknande som är väldigt energirikt skulle jag tipsa om precis som ovanstående, aktiveringsbollar kaninen behöver rulla på för att få ut maten, finns också olika små "pussel" man kan lägga in maten i så kaninen får tänka och anstränga sig lite för maten. Men också eftersom du har en frigående kanin kan det vara bra att kanske placera/sprida ut kraftfodret på flera olika ställen (och byta dessa ofta) istället för att bara fylla en skål på samma ställe varje dag, så kaninen för leta lite och röra på sig mer än den brukar. Kraftfoder brukar oftast vara godare än hö för kaninerna så därför är de också lite mer motiverade för att få tag på den och det är ett jättebra verktyg för aktivering! Ett tips? om han tappat intresse för leksaker är lägga undan dem ett par dagar och ta fram dem igen, och ha ett par kaninen tycker om och växla mellan, då brukar de bli som nya och vara roliga en stund, istället för att alltid ha de liggande framme, då blir de ofta tråkiga ganska snabbt enligt min erfarenhet i alla fall :) Att träna med klicker är ett jättebra sätt för att lära din kanin olika tricks! Finns ganska mycket att läsa om det om man bara googlar lite! En av mina kaniner är "inklickad" och hon bara älskar att lära sig nya saker så det är absolut jättebra aktivering!
#3 det visste jag :)
I andra inlägget skrev jag att han haft fritillgång och blivit överviktig och jag vill få ner honom lite (vid invägning hos vetrinör så landade han på ungefär 2,4-2,5kg ) och vi tror att han gått upp lite till ( ej vägt honom sen dess vilket jag ska göra idag)
Vi har bestämt att han får mat tre gånger om dagen (1/4dl tills i avtrappning. Tills vi i nästa vecka börjar med två gånger om dagen 1/2dl till mål :) Vi har även kört 'mix' vilket vi slutat med också så han bara får rent pelets! :)
Låter jätte smart får prova det :3
Sugen på klicker, men så svårt hur man ska börja xD
Har även ett helt lekland i mitt rum med gångar, hus, leksaker, filtar och gömställen.
Här finns en liten introduktion till klickerträning :)
http://kaninmagazinet.se/2012/january/klickertraning.html
#6 Har tänkt att göra något liknande!
#7 ÅH det verkar jätte kul! Ska köpa en klick och måste prova göra det ! :)
Har du några tips? på hur man lär ut ''kom'' eller vad man ska säga :o jag har försökt men det blir inte rätt x)
Min lilla kille gillar inte heller leksaker, har aldrig gjort :( Men pinnar att gnaga på leker han gärna med, kastar dom runt i buren och har sig haha. Detsamma gäller hans lilla hus, som man ofta hittar uppochner.. Det är inte lika kul tycker jag till hans store besvikelse ;) Annars så brukar han mest skutta runt och få Motion på det sättet. Jag har aldrig behövt "aktivera" honom mer än att bara släppa lös honom och han har inget extra hull alls :O Trots fri tillgång till mat haha xD
#9 mim kille haaaatar pinnar 😂😂😂 det följde med någrq pinnar I en snack sak till honom som vi köpte I börjqn dem kastar han ivög o blir skit sur.. Provsde att vissa honom snö det funka han Vart jötte intressersd, haha
#10 Jaha, har du provat gnagpinnar, från fruktträd? Det är dom min lillkille är förtjust i och inget köpt haha. Han älskar snö :O Älskar att skutta runt, gömma ansiktet och gräva runt. Vägrar gå in så jag måste jag honom runt runt haha. ;)
#8 Haha, det är egentligen något som min kanin lärde sig av misstag innan jag ens börjat träna med henne i och med att hon lärde sig vad prasslet från godispåsen/matburken betydde och kom springandes automatiskt av det och sen var det bara att lägga på ett kommando på det.
Men skulle jag personligen börja från början med det idag så skulle jag förmodligen börja med att belöna att hon antingen fokuserar på mig eller kommer fram till mig och sen vartefter öka avståndet och sen lägga ett kommando på det när hon börjar förstå. Men skulle verkligen inte påstå att jag är något proffs, finns säkert någon som kan förklara det bättre om man googlar runt lite :)