Vilken transportbur?
Jag ska köpa en ny transportbur men vet inte vilken jag ska välja. Den kan kosta upp till 350 kr ca. Vad rekomenderar ni till en kanin under 2kg? Mjuk eller hård? Stor eller liten? Open eller inte? Har kollat på atlas 10 och open varianten samt trixies mjuka resväska (fördelar och nackdelar med den?) men vill gärna ha andra alternativ också :) Kanske ska säga att transportburen kommer att användas ute i hagen, till tävlingar, resor (om vi inte hittat en kaninvakt, max 5h bilfärd) samt vetrinärbesök. Tacksam för svar :) (Viste inte vilken kategori så ni kan ändra om det är fel)
Pets are not our whole life,
but they make our life whole
Jag tycker du ska välja en i hård plast om du inte kan bygga en egen i trä. Plastburar är säkrare än de i tyg som kaninen lätt kan bli krossad i vid en olycka/kraftig inbromsning, medan plastburar är svårare att ha sönder (men de är egentligen inte väldigt hållbara). Trälådorna är av min erfarenhet svårast att skada om det skulle hända en olycka och därmed är ju även kaninerna säkrare i dem.
Jag föredrar open för 99 % av mina kaniner går inte ut genom luckan självmant, så då är det lättast att kunna plocka ut dem själv.
Jag instämmer om att en transportbur i hårdplast är bäst om du ska köpa en. Veterinärer brukar också vara väldigt tacksamma om de går att öppna på ovansidan i min erfarenhet^^
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Instämmer med ovan :) Hårdplast hellre än en mjuk transportbur. Har haft en kanin som gnagt sig ur en mjuk transportbur bl.a…
Open är inget jag gillar, men har hört mycket positivt om atlas open burar.
Jag har ofta mina transportburar i hagen, och då tycker jag stängd är bättre än open.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Open är inte min favorit men instämmer att det är skönt med taklucka. Själv köpte jag en hård lila från Teddytassen för 149kr. Lite mindre variant men finns större för 209kr. Den större har luckor i taket. Enda nackdelen är att "gallret" för dörren är tjockt så vissa tags inte går att sätta på. Men finns också blå med tunnare mer normalt "galler". Den finns också i en stor och en liten. 159, 215, 275 kr beroende på storlek. Rekommenderar starkt teddytassens transportburar, alla jag rabblat upp är därifrån och kostar under 350 kr. Lycka till!
Kolla in kaninernas sociala!
Instagram: _chocolate_bunnies_
Youtube: Polly, Plopp & Company
#1 #2 #3 #4 Tack! Det blir nog en hård då :) Skulle vara praktiskt med en väska den är ju enkel att hänga över axeln o så men blir nog bättre i hård plast ändå. #1 Jag har inte någon större lust att bygga själv, tycker inte de brukar bli så fina heller XD Men förstår din tanke ;) #4 vad var det för variant? Har du en länk eller något märke? Men då är väl frågan om jag ska investera i en open eller inte och om jag ska ha en atlas 10 eller 20? 10 funkar väl bra? Kanske 20 blir för stort till och med? Vet ni några bra sidor som inte har svindyr frakt? Tänkte köpa från teddytassen då det är ganska nära mig men kunde inte hitta någon atlas 10 open om jag nu skulle vilja ha den, vilket det lutar åt just nu…
#5 En 10:a skulle passa bäst, ju trängre bur under transport ju mindre risk att kaninen slänger omkring i buren om något händer. Dock så ska den ju vara stor nog för kaninen att lägga och vända sig i, men i en 10:a får en kanin under 2 kg gott om plats🙂
En transportbur med taköppning har enorma fördelar vid veterinärbesök. Lätt att ta upp kaninen och man slipper att "dra ut" en eventuellt skräckslagen/skadad/sjuk kanin. Veterinären kan ge också spruta och sätta tex vätskedropp direkt i buren vid krislägen. Så ska man bara ha en transportbur som ska funka i alla lägen så skulle jag definitivt rekommendera en "open".
Det lutar mor en atlas 10 Open då… måste vara hitta ett ställe att köpa på. Har också sett atlas vision 10, är den bra? Tycker den är snyggare och det verkar gå att öppna taket. Men då måste jag också hittå någon som säljer dem.
Plast är bäst som en del skrivit här uppe vid tex bilolyckor och jag har även en kattbur till min kanin eftersom att de som finns till kaniner är alldeles för små.. en kanin måste kunna röra sig under tiden och det kan de inte göra i de små som är tänkta till kaniner. Jag köpte min bur för ca tre år sedan på ö&b och den har hållt superbra och är inte särskilt dyr! Så jag rekommenderar starkt att du åker dit och letar efter en kattbur i plast till din kanin!!
#9 Så svårt, alla säger olika. Några säger att buren inte får vara så stor, andra säger att den ska vara så stor som möjlig. Jo jag har denna till Lille Skutt men tycker att bottenytan är lite liten, bredden som står på hemsidan är där den är som bredast. Dessutom går den ju inte att öppna i taket… http://www.öob.se/djur/katt/ovrigt/transportbur-3101482 #10 Tack det ska jag kolla upp!
Atlas open tycker jag till vilken kanin det en är, men nackdelen är att man alltid måste ha med filt och täcka över då.
http://t.zooplus.se/shop/hund/hundburar_transport/transportboxar_plast/transportboxar_hundburar_av_plast/331182?gclid=CjwKEAiAkajDBRCRq8Czmdj-yFgSJADikZggjMbFoeVnvju9cHPoYWYCGjap78l2bCKQXVu-PJnkQRoC717w_wcB#feedback/shop/hund/hundburar_transport/transportboxar_plast/transportboxar_hundburar_av_plast/331182 Vad tror ni om denna? Hittade ingen bra sida att beställa atlas. 10 open eller atlas 10 vision open ifrån (blev så dyrt med frakt) teddytassen ändå ligger rätt nära säljer inte dem längre :( Denna var inte svindyr och hade dessutom öppningsbart tak så… ja vad tror ni? XD
#13 Jag tycker den ser bra ut. Den har ju ungefär samma storlek som en Atlas 10 och verkar vara helt okej. Att den går att öppna i taket är ju också bra. Läste omdömena dock, och det är någon som skrivit om att delar av takluckan har gått sönder. Den är ju varken jättedyr eller jättebillig, så om det är värt att chansa eller inte får du ju avgöra själv.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#14 Det såg jag också, får fundera lite. Det är inte direkt bråttom. Men man borde väl kunna reklamera om taket går sönder…