Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 673 ggr
Fridaaaa
0

En tanke

Zelda har haft svårt att hålla hullet. Hon har normalt sett inte det.
Hon är pigg, äter som en häst och har ingen mask

Men kom att tänka på ikväll - kan det vara att hon inte trivs i rummet hon och Gizmo har? Att det uppvisar sig på det sättet? Eller är jag ute och cyklar tror ni?
Visst mycket yta och så, men man vet ju aldrig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Haztparken
0

Nja hade hon vantrivts och slutat äta pga det så hade det inte varit några konstigheter men eftersom hon äter som hon ska låter det inte särskilt troligt.

Med allt det du rabblar upp så hade jag tagit henne till veterinären. Är inte normalt att få svårt att hålla hullet när dom inte har mask, äter bra och det är något nytt som uppkommit.

Hur länge har hon bott i rummet? Hur bodde hon innan?

kanin/höna
0

Ne tror inte heller att hon vantrivs. men är hon mager eller bara inte sjock om du förstår. för samma med kaniner som med människor en del kan äta jätte mycket och inte bli stora på något vis. och en del får man hålla nere maten hårt på för att de inte ska rulla fram. 

alltså: ingen vantrivsel och är hon inte allt för tunn så tycker jag inte att du ska orolig men om hon fortsätter sjunka så ska man ta det på allvar. mitt råd är att väga en gång i veckan och se hur det förändras.

Fridaaaa
0

#1 & #2 Jag skrev aldrig vantrivs. Finns mellanlägemed, Hade jag menat vantrivts hade jag skrivit det. 

Nej hon vantrivs inte men hon är smal Och detta är en kanin som alltid haft jättelättet att hålla hullet, fram tills hon flyttade in. 
Jag väger redan en gång i veckan, därav vet det med viken samt känner på hennes kropp. Innan räckte det med 1-2 msk pellets så gick hon upp, nu får hon 0,5 dl per dag och går ändå inte upp.

Det andra vet jag men inte det som var frågan

#1 Hon bodde utomhus innan,och flyttade in i rummet i september. Sedan har det pendlat lite, men senaste har hon inte gått upp alls, men behöver gå upp lite. Och  kopplar sambandet med runmmet och att hon flyttade in.
Veterinär ska redan kontaktas, när jag får tag på en kunnig, så det är redan på gång.

Ljungåsen
0

Har du bytt hö nyligen? Här är årets skörd mer proteinrik än förra årets, vilket har gjort att min smala kanin numera är normal, och normala kaninen börjar bli lite rund. Ingenting annat har ändrats.

Fridaaaa
0

#4 Ja jag köpte annat iår, då jag inte fick tag från min förra.
Men alla de andra håller bra hull. 
Men kan inte öka pelletsen på henne, för då blir bajset svart = inte bra och då äter hon mindre med hö

Ljungåsen
0

#5 Har du testat pro fibre? Det är ett kosttillskott med prebiotika och probiotika som hjälper de goda tarmbakterierna. Det gör att kaninen enklare tar upp näringen i maten den äter. https://vetzoo.se/pro-fibre-rabbit

Fridaaaa
0

#6 Nej då magen fungerar bra i övrigt på henne. 
Men får inte tag på det förrän slutet på nästa vecka, säljs inte i närheten vad jag vet sett :(

Haztparken
0

#3 Bodde hon i bur innan?

Fridaaaa
0

#8 Hon har bott både i bur och i boden på hela den ytan.

kanin/höna
0

om hon är äldre kan det ju bero på det men att hon inte trivs är osannolikt

Fridaaaa
0

#10 Hon är bara 2,5 år.
Varför skulle det vara osannoligt?
Hade en kanin som inte trivdes i min kaninbod, men älskade att vara i uteburen. 
Även haft en kanin som inte trivdes så bra inne men älskade att bo utomhus.
Därav min tanke

----

Bytt plats så nu är de i sovrummet (knapra allergimedicin för mi del)
Och hon verkar ännu piggare nu. Se om vikten pekar uppåt också :)

kanin/höna
0

hon kanske inte trivs. men äter hon så tror jag inte att det beror på att hon inte trivs som gör att hon inte tar upp näringen.

Fridaaaa
0

Nu har de bott i sovrummet några dagar och märks redan skillnad! :)