Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 929 ggr
Ella Shay
0

Dvärghare

Hej! Är det någon som kan berätta lite om dvärghare? Jag har några frågor: Är det lätt att sälja ungar (efter parning)? Är de bra som utställningskaniner? Är de bra som hoppkaniner? Mvh, Ella Shay ♡

Peak303
0

Först och främst så är dvärghare ingen ras vem som helst ska ha. Då det först och främst är en hare och "harar är harar". Det är ingen kanin man skaffar om man inte har kaninvana. Jag som haft kaniner i snart 15 år är fortfarande osäker på om jag skulle klara av en hare. Vilket jag möjligtvis skulle gjort. Men det är ingen ras man säljer till vem som. 

Så att svara på dina frågor;
Är det lätt att sälja ungarna: Både ja och nej. Många som vill ha dem, men många som absolut inte ska ha en heller. 

Är de bra utställningskaniner: Både ja och nej. Allt beror på gener och hur du som ägare formar kaninen.

Är de bra som hoppkaniner: Samma som ovan. Harar är otroligt envisa och har verkligen en egen vilja. 

Så jag personligen skulle be dig kolla efter en annan ras. Är det så att du vill hålla på med både hoppning och utställning så kolla efter en holländare istället. 🙂

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Ella Shay
0

Tack för svaret!! Min kompis har blivit lurad och har köpt 3 st dvärgar (när hon ville ha hermeliner.) Hennes tre nya "hermeliner" ar otroligt envisa och aggressiva, till skillnad från den tama hermelinen sen innan. Vi brukade tillochmed skoja om att den ena nya ser ut som en liten hare! Det var först igår som hon googlade runt på aggressiva hermeliner och fick reda pa att de faktiskt är dvärgharar. Hon är väldigt erfaren av kaniner och vill nu gärna satsa på utställning eller annat då de inte går att tämja. Hon ska fortfarande para en av honorna med en sin hane om vi hittar köpare till ungarna.

farvendal
1

Hon ska absolut inte para dem om honan är aggressiv! Man parar inte heller om syftet bara är att sälja ungarna.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

tiger tok
1

Man ska ha ett bra syfte med en kull, efter bra avelsdjur med bra mentalitet! Och för utställning ska kaninerna gå att hantera ordentligt!

[EM L]
1

#2 Man ska inte para aggressiva kaniner! Det kan hända att det går i arv till ungarna och så kan hon döda dom. Man ska inte heller para dom ifall syftet bara är att sälja dem😐

Ella Shay
0

Ok tack så jättemycket för alla svar! Vi vet självklart att ungar inte ska födas för att säljas (inget djurplågeri här). Vi funderar på utställning då honan är mycket typiskt för rasen. Som sagt är vi inte färdiga att para. 😊

Trebit
5

Vänta lite, ni kan ju inte ställa ut kaniner utan stamtavla, och eftersom de köptes i tron om att de var hermeliner så verkar det ju saknas? Utifrån din andra tråd verkar det inte som om det inte ens rör sig om dvärgharar, och att då avla för att ställa ut är ju befängt.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening