Annat underlag?
Funderat på att testa annat material ute i boden,nästa gång jag gör helrensning: Frågan är bara vad?
Vad finns det i större säckar/påsar/förpackningar som inte runerar en? :)
Har kutterspån nu men vill byta då jag tycker att det har börjat damma väldigt mycket = jag reagerar kraftigt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Halm kan du ju ha, kolla om någon bonde säljer i närheten av dig.
#1 Halm är så himla bökigt när man inte har rumsrena kaniner, när det är stor yta.
Behöver ha som det är lätt att rensa bort bajs och kiss vid behov, utan att behöva slänga ut allting.
Sökt efter halmbalar, men inte hittat några än. Kollat bland annat blocket. Alla säljer bara jättebalar, eller skithalm :(
Hampa/Lättströ?
Toalätt strö, pappers pellets?
#4 Tack men toa-lätt är på tok för hårt för kanintassar, och skulle kosta massor at fylla boden
#3 Har jag funderat på, men jag har så svårt att få tag på det, då det ofta är slut på granngården när jag väl passerar :(
Torv skulle jag ha valt det är lätt städat, billigt och dammar inte. Jag har tidigare använt det till häst och finns att köpa i stora balar ;)
#6 Torv har jag testat men inte nöjd med det på hela ytan.
Dels blir det väldigt mörkt, svårt att urskilja kiss & Bajs vid städning, och de två sorter jag har haft, har dammat en hel del :( Varit till häst.
Krossad halmpellets? Alspån?
#5 Du kan beställa stora paket med hampa på Zooplus :)
#9 Står bara i liter, ej kilo.
Så beror på hur myckt det är i 100 liter.
Den på granngården är 20 kg.
hittade annan förpackning med.
Bra mycket dyrare än granngården?
Här står det om många olika underlag: http://kaninmagazinet.se/2012/march/bur-underlag.html Har du funderar på träpellets som du bultar nä och sedan torkar?
Pets are not our whole life,
but they make our life whole
#11 Träpellets är något jag aldrig gillat :) precis som toa-lätt :)
Fanns inte mycket i den artikeln tyvärr
Lättströ och easyströ är bra men svårare att få tag på. Gillar easyströ bäst men tja då ska man få tag på det. Kan bara det då och då.
Torv och torvmix har jag haft
HAde velat ha mattor men de är inte rumsrena :(
"bultar nä"?
Haha, stavningskontrollen… 😃
Menar att man kan blötlägga träpellets så den faller isär, och därmed inte blir så hård, för att sedan torka det :)
#13 Hehe.
Ja det har jag testat, men inte speciellt nöjd med det :)
#14 Jaha :)
Kanske någon slags sand då? Inte kattsand utan typ vanlig? Fast det kanske dammar mycket…
#15 Vilken sand tänker du på då?
Vet inte riktigt, typ sandlådesand XD Bara en ide :)
#17 Nja frågan är hur bra det är som underlag, nog bättre i grävlåda :D
#18 Ja det har du nog rätt i. Men du kan ju alltid testa, vet många som har sina kaniner i en ombyggd sandlåda nu när jag tänker efter. Bajset blir nog lätt att städa bort. Kisset däremot…🤔
#19 Ja kisset blir nog inte så lätt :(
Det finns dammfritt kutterspån som brukar finnas på typ granngården och liknande i storbal. Säkert något dyrare än vanligt kutterspån men har för mig att det är klart billigare än lättströ mfl.
#21 FInns ingen kutterspån som är helt dammfri :)
Men köpte yexbox, enda kutterspånen jag hittar på granngården, och den fungerar rätt bra. Dammar inte så mycket som de andra gjort :)
Alspån i 80 l säck?