Färghjälp
Hej! Jag är ingen färgexpert, men så länge jag haft min kanin har jag tänkt att han är viltgul manteltecknad. Men, han är ju väldigt grå också, helt annat än de med ren viltgul färg. Är han het enkelt bara väldigt sotad viltgul? Eller är det t.om viltgrå? :p /förvirrad tjej. Och en fråga till! Kan Madagaskar finnas som "täckning" till en färg? Alltså kan en kanin vara viltgul Madagaskar? Jag har fått för mig nej, att den är antingen Madagaskar eller ej? Tack igen!
Han ser ut att vara en väldigt sotad viltgul mantlad, ja. Madagaskar finns inte som en täckning på en färg, däremot är slöjan på en gul bas. Andra färger med slöjor har också en bas som man kanske inte tänker på. T.ex isabella har både blå och gul bas.
Not your mom, not your milk.
Tack så mycket för svaret! :) Ah okej! Men jag har en kompis vars kanin är grå/sotad lite liknande de zoner som Madagaskar har, fast hon säger att den är viltgul enl.uppfödaren. Jag har bara sett väldigt korniga bilder än så länge. Men då är den sotad då, eller finns det andra alternativ ? Förstår att det kanske är svårt uran bild :p
Eller! Om jag nu läser ditt svar igen: kan en kanin vara då viltgul med slöja av Madagaskar?
Lite problem med upplösningen på min datorskärm, men, det kan inte vara viltbrun då? Som sagt, lite dålig skärm så ser inte färgen så bra ;)
Hur menar du? Viltgul i Madagaskar-teckning?
Typ som Viltgul i mantelteckning?
Isåfall tror jag inte det nej, tror endast viltgul finns i helfärg, brokat och mantlat. :O
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#4 kanske, han är lite röd-brun i vissa ljus, men ibland gul i vissa och mitt öga är lite så tränat! Din skärm och dålig mobilbild är väl inte så bra kombination heller ;)
Ja alltså, det där med "slöja" förvirrar mig. Kan en gul kanin ha en "slöja" av de grå zonerna från madagaskar? Jag trodde inte det, utan att madagaskar endast var den "klassiska" madagaskarn. men ju mer jag läser, desto mer förvirrad blir jag ;)
En gul kanin med den grå slöjan är en madagaskar. Basen till madagaskar är alltså gul. Däremot är madagaskar otter lite mer lik en viltgul med de ljusa ringarna kring ögon och nos.
Nu när jag tittar på bilden på din herre på datorn ser det faktiskt ut som om han kanske är en väldigt, väldigt ljus viltgrå manteltecknad? Har du fler bilder?
Jag skulle inte säga att han är viltgrå, men kanske viltbrun?
Kolla på ovansidan av svansen, är den svart så är han viltgrå, är den ljusare så är han mer troligt viltbrun. Hade han inte varit mantlad hade man kunnat titta på klornas färg också, men nu lär de ju vara ljusa p.g.a. mantelteckningen.
Det finns ju dock en möjlighet att han helt enkelt är väldigt väldigt sotad viltgul.
Har du någon aning om vilka färger föräldrarna hade?
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#9 svansen ganska övervägande gråaktiga ton, men inte helt utan med lite mer bruna/ljusa strån, alltså inte helt svart! :)
Nej han är adopterad som vuxen för några år sedan och kvinnan som hade honom visste inte hans bakgrund :/
Om jag tittar på hans päls nu när han fäller så är den mer brun/rost än grå. Men också inte ljus nog för att vara gul tror jag? Bifogar ny bild utan blixt i ljus av taklampa. Där syns att fällningen har startat hehe
På sista bilden ser han väldigt viltbrun ut!
Har för mig att jag läste någonstans att man kan skilja på viltgrå och viltbrun genom att typ blåsa i pälsen, tror att man såg lagrerna på hårstråna då och om det var mörkbrunt i topparna var kaninen viltgrå… Så du kanske kan försöka att ta ett kort samtidigt som du blåser? Rätta mig om jag har fel :)
Pets are not our whole life,
but they make our life whole
Enligt vad jag har läst på kaninfärg.se så är det vanligt med sotade toppar på en viltgul kanin. På den här länken finns en bild på korrekt bottenfärg för viltgula kaniner, där det den väldigt lik den du har: http://kaninfarg.se/farg.viltgul.htm Här står det om viltbrun: http://kaninfarg.se/farg.viltbrun.htm Som sagt är jag inte säker och jag kan inte mycket om färger alls så lita inte på mig XD
Pets are not our whole life,
but they make our life whole
#14 nämen tack för hjälpen ändå ;) Jag håller med det du sa om att bottenfärgen liknar den viltgula, och på hemsidan om de viltbruna ska de ju t.ex. ha bruna örontippar istället för grå, och min kanin har grå! Han kanske helt enkelt är väldigt, väldigt sotad viltgul ändå
Hans hår är ju inte grå i samma zoner som en viltgrå, men han har ju väldigt många svarta toppar i vissa partier! Jadu… 😉
#15 Jag håller med om att han nog är en väldigt sotad viltgul efter att ha sett bottenfärgen. Han ser ju ut att helt sakna den blå bottenfärgen som både viltbruna och viltgråa kaniner "ska" ha.
Det är lustigt det där med färg!
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#16 Ja visst verkar det så? Då hade jag korrekta aningar i början ändå 😉
Kul att träna upp sig lite och lära sig lite trix! Det är väl kanske lite extra klurigt också om det är en kanin som inte går innanför "standarden" och inte har den optimala färgen eller teckningen 😃