Kaniner i lekstuga?
Hej! Vi har länge planerat att bygga en ny ute ut till Lille Skutt och hans blivande flickvän. Det var bestämt att vi skulle bygga efter jul men nu var det så att jag såg en annons på blocket, en lekstuga. Just denna kostade en del och har en bit bort men det slog mig att bland annat min kompis har en lekstuga som hon va sälja. Lekstugan skulle i så fal fyllas med en massa skål och halm, samt även en innebur som de kan gå undan i. Nu tänker också att nå kan säga ett hål i den till en rasthage. Nu undrar jag har ni tycker och tänker! För och nackdelar med en lekstuga? Finns det någon här som har sina kaniner i en lekstuga? tips? på inredning? Är det något som ofta måste höras om så det blir kaninanpassat? (Plats har vi så det är inget problem!) Vill verkligen inte köpa den och hålla på med transport för att sedan inse att; nej men det går ju inte! Tack på förhand!
Pets are not our whole life,
but they make our life whole
Jag har mina kaniner i en lekstuga, just nu är en av dem gravid så dem andra kaninerna fick flytta ut, så hon bor där själv nu. I lekstugan har jag ett litet hus som dom kan krypa in i, en bänk som dom kan hoppa upp på och en höhöck samt toalett åt dem:) jag har spån som underlag eftersom jag tycker det är lättast att rengöra då. jag tycker det funkar mycket bättre att ha kaninerna där än i en vanlig bur och det är lättare att "umgås" med kaninerna! Istället för att sticka in handen i en bur och klappa så kan man sätta sig ner och umgås mer.:)
#1 Ja det verkar väldigt praktiskt! Har du någon ventilation? Bor de där både på sommaren och på vintern? :)
Ja absolut kan du ha Kaninerna där! Kanske sätta vaxduk på golvet och en bit upp på väggarna för att skydda mot kiss? Halm och spån låter bra på vintern, men på sommaren räcker det nog med bara spån! Toppen att göra en lucka med Hage till! Tror Kaninerna trivs mycket bättre med det än en bur, och dem får ju större yta och du kan umgås med dem på ett helt annat sätt!
#3 Ja vaxduk är nog bra! Ja tänkte inte ha halm på sommaren heller :) Då inreder jag nog massor med saker från naturen, tänker bara hur bra jag skulle kunna inreda med typ ett helt träd fullt med löv Hur stor bör lekstugan vara för att det ska vara lönt?
Vet ej, men dem brukar väl vara typ fyra kvadratmeter? Lite mindre funkar ju också!
Jag har min kanin i vår lekstuga, han flyttade in dit nu till vintern. Den är ungefär 2 x 2,5 meter golvyta plus mer än en kvm sammanlagt ovanpå möblerna. Jag tycker det är ganska praktiskt med lekstuga för man kan vara där inne och umgås med kaninerna och städa, dessutom skyddar det mot regn, snö och vind väldigt bra och kan bli varmare än utanför om man vill.
Dörren in till vår lekstuga glappar lite, så den släpper ju in kall luft, men lä får det att kännas varmare. Den låses med en enkel hasp som är ganska trög.
Golvet är täckt av halm men vi har inget skydd under för han är såpass rumsren så det går bra. Annars rekommenderar jag byggplast att skydda golvet med och sedan täcka det med spån, mattor, halm eller vad man nu tänker ha.
Som möblering har vi en utesoffa av trä, ett leksaksbord och en kombinerad höhäck och förvaringshylla, gjord av staplade stolar, och en toalåda.
Sedan har vi också en liten hylla och ett bord till vilka han inte når upp till där vi har pellets, halm och lite annat. Det är ganska slött inrett och mycket av möblerna stod där innan det blev kaninbur och bara var förråd. Där är dessutom två fönster.
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
#6 Åå det låter ju verkligen toppen! Tror inte att min väns är så stor och jag kommer nog inte att få tag på en större heller, om inte annat blir den ju svår att flytta dessutom… Men tänker att jag har en Hage utanför, först 8 kompostgaller men sedan uppgraderar vi nog med ordentligt när lite nergrävt så de kan vara där på natten också. 2kvadratmeter ska väl i alla fall gå att hitta…. #5 Hmm, ja de kanske är så stora. Den på blocket var 2,5x1,5 har jag för mig, vet inte om min kompis har samma mått dock…
Låter som att det blir jättebra!
Nu blev det så att min vän inte kunde sälja sin lekstuga. Vi har fixat en annons men har inte fått några svar. Så jag är tillbaka på annonsen jag såg först. Den lekstugan är för fem tusen och är ca. 2.30m×1.50, är det värt det? Kan få med en altan och en sandlåda… kanske kan jag bara köpa sandlådan. Skulle det vara något? Tänker att man kan bygga upp någon slags inhägnad över den…
#9 Det låter som ett ganska bra pris, om den är av bra kvalitet med tex plåtlagt tak.
Storleken blir nog inga problem om ni ska ha en Hage till. Tänk bara på att bygga så stabilt det går om den ska vara permanent.
Kollade vad allt skulle kosta med transport och Ja de blev dyrt och verkade väldigt krångligt, vet inte om vi får in den på gräsmattan som är 'reserverad' till kaninerna. En lekstuga hade ju varit super men jag tänker också på att jag har en bod där kaninerna ja springa fritt vid dåligt väger, det blir nästan som en lekstuga. Men jag har i alla fall hittat en stooor bur på blocket och som det ser ut nu hämtar vi den på lovet :) Måtten är 2.40×1×90! Vilket blir ca. 2,5 kvadratmeter! Med Hage till blir det nog perfekt :) Här är annonsen: https://m.blocket.se/Alvsborg/Kaninbur_70764809.htm
#11 Den ser jättebra ut. 👍