Ute till inne tips?
Nu när min sista kanin ute(har en inne också) är i fara ute så vill jag få in henne! Några tips? på hur man får henne att tappa vinterpälsen och klara rumstemp? Är det fortfarande inte så farligt ute så det bara är att ta in henne, eller måste det trappas upp? Lite bakrund: Hade 2 kaniner ute. Dagen innan hade han varit pigg(nyligen ihopsläppt efter att han också kastrerats) men dagen efter så låg han död i hägnet. Vi hittade ett hål och trodde det var en katt som gjort det, vi satte ett lager illersäkert nät utanpå. Eftersom min andra kanin e halvblind så fick jag skynda mig att köpa en kompis, hämtade 2 på ett omplaceringsstall så den inte skulle bli ensam när den äldre dör. Det blev lite slagsmål så elsa fick bo inne och de andra i hägnet. Så fick dem träffas på dagen för att kunna sättas ihop sen. En vecka senare. Samma där, hon var pigg och glad som åt godis dagen innan och dagen efter så låg hon i huset på samma sätt som han men hade slemmat gult också… Så det som jag uppfattar det som är att dem är förgiftade… Jag fattar inte riktigt vad som händer just nu!? Tror inte på andar, men vi har nu renat hela huset med salvia… för olycka på olycka händer just nu… …
Sorry… behövde skriva av mig lite…
Hade du kaninerna i karantän innan du släppte ihop dom? Det kan ju vara en sjukdom (om inte ni såg tydliga bitmärken efter en katt såklart, edit: men såklart ska kaninerna vara i karantän ändå men ser ni bitmärken är nog inte sjukdom problemet).
Har ni skickat på obduktion så att ni säkert vet dödsorsak? (om inte än en gång det fanns tydliga bitmärken)
l'm back
Men en katt kan inte komma in en andra gång… ? Dem nya gick ute själva med ny städad bur och hägn. Och eftersom han dog 1 v tidigare så tror jag inte på sjukdom, eller finns det något för bara vädur? Dem som klarade sig varje gång var lejon huvad… Har en kompis vars kanin blev tagen av katt och den hade inga yttre skador alls. Vi väntar på att få hem brevet man skickar i för att göra odubtion.
Mina första kaninen var dessutom vacc mot kaninpest! Så vad kan det vara för sjukdom som de dör pang bom av? Första tecknet på en sjuk kanin är att den slutar äta, och hon var matvrak som åt det jag gav henne dagen innan hon dog och fint hull och pigg
#3 Den lejonhuvade kan vara bärare av sjukdomen om du har otur. Dvs ha sjukdomen men inte visa symptom.
Många sjukdomar överlever dessutom en vanlig städning, det ska till specialmedel för att få bort allt
Nya kaniner ska alltid ha minst 2 veckors karantän innan dom släpps in hos nya kaniner (även om det främst är för att inte få in något utifrån så hjälper det även om det är smitta i den egna besättningen)
l'm back
#4 Trumsjuka kan gå snabbt om man har otur tex, även om det inte är smittsamt men kan ha med maten du ger istället
l'm back
*dem lejon huvade… Den nya lejon dog ju inte heller. Vircon borde ju hjälpt… det använder dem ju typ på klinikerna. Båda som dog var pigga/åt mat/hade bra hull dagen innan dem dog… Hur är det sjuka kaniner. Finns det äns någon sån sjukdom??
Läste om trumsjuka. Min förra kanin blev 9år, matar dessa på samma sätt (fast per kanin), Och ingen av mina kaniner har haft någon av dessa syntom varken innan död eller de som är kvar. Dem har inga av dessa symptomer. Bra att veta: om kaninen visar symtom på trumsjuka (spändhet i buk, gnisslande med tänder, matta ögon, tuffsig päls, trött och orklös, kramper, kramper som får kaninen att kasta sig på rygg eller sida , stilla sittande och trycker upp bakdelen mot vägg. Så är det bråttom att göra något. Man har inte så lång tid på sig då gaserna trycker på alla inre organ som lungor och hjärta, därför är det mycket farligt om man väntar för länge innan man gör något. Det som kan hända då är att kaninen drabbas av andnöd och att den till slut kvävs för att gaserna trycker på lungorna så mycket.
Gissar att det är den sjukdomen som gör det lifsfarligt att ge dem massa kål.
Ledsen om jag låter arg, är bara frustrerad eftersom jag inte vill att de andra 2 ska dö också. Känner mig uppgiven och ledsen och deprimerad…
#7 Virkon hjälper inte om kaninen som överlevde först är bärare, även om jag vet inte hur många kaninsjukdomar som dödar så snabbt.
Trumsjuka kan gå snabbt, jag hade en kanin som mådde bra på kvällsmatningen men som var död på morgonen pga trumsjuka.
Olika kaniner behöver ibland olika kost så bara för att du matat andra kaniner på samma sätt så betyder det inte alltid att det passar andra kaniner.
Sen så kan det vara nån ändring som du inte vet om som kan ha lett till det, död mus i fodret, giftig el gasbildande växt i hagen etc etc
Bytte du dessutom ditt "ditt" foder direkt utan övergång för den nya kaninen kan det vara en orsak också, kaniner behöver lång tid att vänja sig på nytt foder.
Jag förstår att det var jobbigt, vi hade en vinter för några år sen då vi förlorade hälften av djuren på gården, fast olika orsaker för olika djur var det för oss.
l'm back
Mm okej :'( vetrinären tror gulsot 2. Men ska skicka in prover ändå. Hade också ett marsvin som fick avlivas förra veckan. Så det känns hämskt just nu :'( :'( Måste varit fruktasvär för er! :'( kram
Mm okej :'( vetrinären tror gulsot 2. Men ska skicka in prover ändå. Hade också ett marsvin som fick avlivas förra veckan. Så det känns hämskt just nu :'( :'( Måste varit fruktasvär för er! :'( kram
Okej, då finns det något att gå efter iallafall. Bra att prover är på G, vänta med nya kaniner tills ni fått svar på proverna och eftersom innekaninen inte borde vara smittad kan det vara bäst att inte flytta in utekaninen så att inte innekaninen riskerar att smittas.
Jag vet att det är jobbigt men det blir bättre sen *Kram*
l'm back
Vetrinären vi att jag flyttar in den andra kaninen, den kaninen som är inne gick ute med första kaninen som dog. Nej nej :) det var inte meningen att ha ens 3 kaniner :) men blir nog 2 nya sen när den ena kaninen dör sen om (förhoppningsvis) flera år. Dem vill ju vara i flock. Ja det är skönt att kanske slippa vara rädd och att något finns att göra åt det :)
Tack för hjälpen också <3 :)