Bur av kompostgaller?
hej! är det lämpligt för en kanin att bo i en bur gjort av kompostgaller? alltså inomhus i en lada, buren ska såklart vara laglig men kan kaninen göra illa sig på nåt sätt, typ fastna med tassarna i gallret eller nått sånt. till exempel en stora silver, jag har inte en så stor bur att en stora silver kan bo i nån jag har, då tänkte jag att man kanske kan fixa en bur med bara kompostgaller? tacksam för svar, snabbt!
I en lada kan det funka ja. Men kaninen bör ha ett kryp in samt sitthylla.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
okej! tack
Hej,
jag trodde också att det skulle fungera inomhus (brukar använda kompostgaller när våra kaniner tillfälligt får flytta in i huset pga sjukdom eller dyl) men uppenbarligen har det hänt olyckor. Fågel- och Smådjurskliniken i Skåne la nyss ut en varning på sin Facebook-sida:
Dvs det är kanske bra att klä gallret med något som skyddar.
Inomhus/lada går det jättebra. Men se till att vända det på det höga hållet om du inte tänkt ha något tak. De allra flesta kaniner kan hoppa ut om dom är envisa.
Och klä nedre delen av gallret med något med mindre maskor medan kaninen är unge. Hönsnät funkar bra och är billigt och lätt att ha att göra med.
Blir golvet kallt i ladan så tycker jag du borde fixa så att en del av golvet är lite ovanför mark. Går att fixa enkelt med en lastpall och några skivor trä. Det hjälper en hel del med att få bort den där råa kylan från marken. 🙂
Emma
tack för hjälpen!🙂