Fördommar
Ett intressant ämne, tycker jag (:
Har du fördommar mot någon sorts kaninägare?
T.ex tror du att en 70 årig tant kmr sköta sin kanin dåligt, eller kanske ett 9 årigt barn. Eller någon som är satanist, osv osv.
Inga påhopp eller liknande!

Yngre barn tycker jag inte är lämpliga kaninägare. Dels för att de ännu inte har klart för sig hur man handskas med ett djur och dels för att 90% av alla småtjejer tröttnar på sin kanin när de kommer upp i tonåren (resterande 10% sitter och ugglar på KIF 24/7)

#1: Tycker samma. Visst finns det säkert småungar som tar hand om sin kanin PERFEKT, men de flesta tröttnar. Sedan är många ungar väldigt oförsiktiga & tar ganska hårt i djuren, som gosedjur typ.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Aa, det finns ju vissa som tar rba hand om djur. Skulle lätt kunna sälja en unge till min systerson. Han är så varsam med djur att det nästan är skrämmande! Typ 3 åringar brukar ju typ banka på djuret istället för klappa, men när han var tre år så drog han fingret försiktigt på ryggen om han klappade en hund. Typ som om den skulle gå sönder om han tryckte för hårt. Nu är han 7 och skulle bli världens bästa kaninägare! :-)

#1 - håller med.
Vet dock inte vad jag ska säga om gamla människor (dvs. typ 60+)..
#1: Lol jag diggade det sista xd
Jag vill absolut inte dra alla över en kam, men jag skulle aldrig sälja en kanin till barn under 10 år (även om den är över tio år så är det fortfarande målmans ansvar) Mina föräldrar har oxå skrivit under papper där dem tar huvudansvaret för mina kaniner, och jag tycker det är jättebra. Inte för att jag tror att jag skulle tröttna och trots att uppfödarna till mina kaniner känner mig.
Bara för att jag nämde satanism över så måste jag prata lite om det oxå (A) Vissa satanistiska (stavning?) ritualer är ganska skrämmande och innehåller döda djur, så jag tror inte jag skulle sälja en kanin till en satanist heller..

#5 Har också satt en gräns på 10 år. Och ska även låta föräldrarna skriva under köpeavtalet om köparen är under 18 år.

Alltså, det är ju så att kaniner har dom flesta av oss och andra småbarn haft i yngre år. Bara om föräldrarna har ansvaret så, absolut. Men inte annars. (:

Jag känner en tjej som köpte sin kanin när den var typ 4 månader. Då hade en familj inte klarat av att ha kaninen för att deras småbarn håll på med kaninen hela tiden och de slängde leksaker på kaninen. Så när kaninen kom till min kompis så var den helt skygg.

jag tkr inte att man ska lämna hela ansvaret till ett litet barn när det gäller något djur .. men sen om föräldarna är vana och ä med hela tiden är de väl OK.:P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
jag skulle nog inte heller sålt till yngre än 10.. i djuraffärer är det ju 16 årsgräns, här nere iaf på ALLA djur.. om man är yngre än 16 MÅSTE en förälder/nära vuxen vara med när man köper den..
jag skulle nog heller inte sälja en kanin till en tant eller gubbe på 70 år, för jag vet att kaniner kan bli gamla och jag tror inte att en människa med den åldern kan motionera en kanin på samma sätt som en ung männiksa.. låter kanske grymt men JAG tycker så iaf.. :D
Medarbetare på Hundar.ifokus

Håller med #1.
Jag skulle inte sålt en kanin till ngn som var yngre än typ 15 år om inte föräldrarna var intresserade att ta hand om den ifall h*n skulle ledsna. Det är ju lätt att man gör det. Har ju själv haft kanin sen jag var 7år (med min 3 år äldre syster) och kan ju erkänna att jag inte direkt har varit en så aktiv kaninägare under alla 12 åren. Men eftersom pappa alltid har matat å städat buren/burarna under dom perioder man inte vart så intresserad så har det ju fungerat.
Sen är det ju klart att det säkert finns yngre som tar hand om sina djur perfekt osv (: Men det är ju alltid föräldrarna som har yttersta ansvaret (:
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Om den nya "ägaren" är minderårig, så är det föräldrarna som ska skriva på avtal, som ska hålla kontakten (gärna ungen också, iofs ^^) och har det riktiga ansvaret. En bra förälder (enligt mig) visar barnet hur man klappar, lyfter, borstar… yeah, you name it. :)
Sen är det väldigt individuellt med hur dom hanterar och tar hand om djur, och det gäller båda könen i alla åldrar. En unge kan vara hur duktig som helst, medan en gammal gubbe/tant är hemsk. O.o
Och angående satanism så finns det ju "olika" satanismer. Det finns några med ritualer med döda djur, några där man mediterar, och några där man bara.. är. Det låter väldigt konstigt, men i filmer ska man ju alltid förvärra allt, som ni antagligen redan har märkt. :P
Man behöver inte offra något till "satan", för en bra herre/ledare kräver inget, i min mening.
Hur som helst, om jag skulle ta en kull, och sälja ungarna, så skulle jag se hur dom beter sig med kaniner, eller djur över huvudtaget, en tid innan det eventuella köpet. Om jag anser att något inte står rätt till uppe i knoppen så skull jag lätt säga nej till köpet. Dom får bli hur förbannade dom vill, men kaninen är trots det i mina ägor. :)
Säger som #1
ja har imot, min granne..
hon låter inte kaninen ha spån bara pyttelite halm , gör nästan aldrig rent buren!
hon byter nästan alldrig vattnet och ger bara färdig blandad pellets o dyl ALDRIG grönsaker dock lite gräs ibland!
Fy på henne !
håller också med #1 ^^
- Mvh Emma