Bubbel från magen
Hej! Jag har köpt en kaninunge. Hans kullsyster hade coccidios så dom skickade in ett test för att se om han hade de. Dom kunde inte se några coccidier så dom skickade in ett nytt och han hade så lite att man inte skulle behandla eftersom han kan ta hand om de själv om man håller rent i buren. Nu till frågan. Både min kaninunge och min andra kanin och min kompis kanins mage brukar ibland bubbla lite tyst så att man hör de om man sitter tyst nära kaninen. Jag undrar vad det finns för olika orsaker att kaninens mage bubblar eller är det så de ska låta?
Jag har hört mina kaniners magar låta ibland också, ofta efter att de har ätit mycket och/eller druckit vatten. Man kan också se tarmarna röra sig litegrann. Upplever det inte som att det skulle vara något fel med dem vid de tillfällena.
Det sägs ju att bubblande mage kan vara tecken på gaser, men då bör ju även magen vara hård och spänd. Är den mjuk och fin lär det ju inte vara så mycket att det blir ett problem för kaninen i alla fall.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Okej för jag har hört att de kan bubbla en massa om dom har coccidios så jag har typ varit skitorolig, men skönt att de kan vara många andra saker! Tack så mycket för svar!🙂 #1
#2 Jag är absolut ingen expert på coccidios, och har aldrig testat mina egna för det. Men ja, som sagt, magar bubblar av många anledningar.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jo och min kaninunge är ju testad för de 2 gånger så jag tror inte han har de. Eller han hade en så liten mängd att han kan få bort de själv och de smittar inte