Rädd dvärgvädur
Jag har precis köpt en dvärgvädur på 3 månader från en djuraffär, han har bara bott hos mig i 2 veckor nu och han verkar vara rädd när man ska bära upp honom ,jag har haft kanin förut så jag vet hur man bär på ett säkert och tryggt sätt,men jag upplever att han är rädd när man vill umgås med honom speciellt,han springer ifrån mig hela tiden,försöker locka med godsaker men han vill inte. och när jag har honom lös vill han inte tillbaka in i buren han springer iväg och jag har hört att man absolut inte ska jaga kaniner så jag låter honom vara tills han själv hoppar in. vill ju absolut inte att han ska vara rädd för mig,vill att han ska kunna känna trygghet hos mig. vad kan detta bero på och vad ska jag göra?
Jag hade (och har fortfarande till viss del) samma problem med min lillkille. I början var det bara att sitta vid buren och prata och stoppa in lite goda grönsaker och försiktigt börja klappa honom när han åt. När han sedan fick vara ute ur buren fick han vara ifred och jag satte mig bara på golvet och väntade på att han skulle bli nyfiken på mig. Tålamod och mutor är nyckelorden!
Han gillar fortfarande inte att bli buren men han sprattlar inte om jag håller handen för ögonen på honom. Ibland räcker det att jag kupar handen lite en bit framför honom och när det blir för läskigt kör han in huvudet så att hela nosen är hårt tryckt mot handen 
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Ok,tack för tipset! det ska jag verkligen prova. det är ju så nytt för honom nu och han var ju ganska gammal när jag köpte honom,kanske tar tid för honom och vänja sig. men imorgong för jag pröva det du sa,och ha tålamod:) vilken söt liten en du hade.
Tack. Min Althalus var strax över fyra månader gammal när jag hämtade hem honom. Lilltjejen var knappt åtta veckor och för henne har det varit lättare att anpassa sig.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

:) tack så jätte mycket,visst har han:) han är så fin:)
sitt i soffan med honom. låt honom komma till dig helt enkelt. Sen är det ju rätt vanligt att kaniner är lite rädda av sig. rent av Hariga ;)
se bara till att pyssla med honom mycket och klia&smek öronen

låt hans nyfikenhet ta överhand då lär han tillslut komma fram till dig :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg