Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 10947 ggr
Pelzi
0

Stampande kanin

Min kanin sitter ute och stampar alltid på nätterna så sitter han flera timmar och stampar helt utan anledning han slutar stampa direkt man kommer och kollar till han. Han är fransk vädur och det låter ju högt som in i helvete hörs in i huset till och med och börjar bli riktigt störande.  Jag Jag ser ingen anledningt till att stampa då mina andra inte stampar bara han och han är inte stressad när jag tittar till honom vill bara få slut på det där jävla stampandet så man kan sova nån gång!

Han stampar varje natt alltid och min mamma säger också att han får ta och sluta för det är ingen katt eller rov djur eller nån andledning att stampa ens! vad fan ska jag göra?  kan ju inta ha det så här hela sommaren och vintern.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Minirut
0

Min kanin gjorde likadant men det hjälpte ifall hon fick någonting att göra. Jag brukade lägga in en aktiveringsboll med någonting gott innan jag gick och la mig, den hade hon att göra med ett tag. Visst stampade hon i alla fall men jag märkte stor skillnad mellan då hon inte hade någonting och då hon hade bollen. Så du kan ju lägga in någonting hon kan ha att göra med på natten, kanske att du lägger in grenar som hon kan gnaga på?

http://pillasddv.weebly.com/

fsigge
0

Hade samma problem med kaninen och när den stampade så var det hungrig alltså hade,höet tagit slua. Få gick jag ut och gav han ett knäckebröd och gyllde höäcken så mycket det gick

Frida

moonii
0

Att en kanin stampar beror på att den är rädd och det är ett varningssignal. Bli inte arg på din kanin, det är en instinkt. Testa att ha buren i ditt rum/närmare sängen och lugna den när den stampar. Att göra ett gömställe (om du inte redan har det) kan också hjälpa.

HildaAlfons
7

Du måste inte svära? Tänk att det är minderåriga här på sajten…

[Rabbitte]
0

En av mina tidigare kaniner stampade också på kvällar och nätter när han blev själv. Dock var han väldigt sällskapssjuk och älskade att vara i centrum så jag tror att han blev lite uttråkad. Som #1 sa; lägg in något roligt till honom. Roliga kartonghus, leksaker med en godsak och färskt hö i han får leka med, köp någon leksak du tror han uppskattar.

fossingen
2

#0 Min ena stora hane är också en stampande kanin. Hans stampande var som värst när andra kaniner var omkring honom.

När han fick bo ensam utan andra kaniner i närheten vart det mycket bättre. Visst kan han stampa några gånger, men har minskat så himla mycket. Och ja, visst håller jag med att man blir tokig och inte kan sova :)

Pelzi
0

han har en aktiverings boll massor med grenar att gnaga på och mycket bra hö som luktar gott och är frächt. Jag fattar ännu inte varför han stampar dem andra kaninerna är 15 m bort från han.

moonii
0

Som sagt, en stampande kanin = en Rädd kanin.

Storkebodas
3

#8 Kaniner kan även stampa för att de är upphetsade eller uttråkade. Man får helt enkelt kolla på resten av kroppsspråket för att se varför kaninen stampar. :) TS: Hur stor bur har han? Kanske kan han få utlopp för sin energi (om det nu är det som är problemet) om han får en större? :)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

MacadamianHoney
0

Ja han kanske bara har spring i benen? ^^

Zabbio
0

Mina hanar stampar när de uppvaktar honor ;)

Kan vara att han vill ha uppmärksamhet och det får han ju när du kommer in.

Men det är lika bra att betrakta det som att han är rädd.

Vad har du för bur och botten? Med rejält med strö och en fast botten (plastbotten slås ju ner i golvet) låter det inte så mycket. Så kan du ju slippa oljudet tills du kommit på varför han stampar, och han blir inte uppmuntrad att stampa av tristess/uppmärksamhet eftersom det inte låter så mycket.

Sen bör du naturligtvis ta reda på orsaken till stampandet och inte enbart dölja symptomet (oljudet).

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

fossingen
0

Ja, min lejonhuvade hane stampar om en hane är i närheten, inte av rädsla utan mer dominans beteende. Så utan hanar så inget stampande. Han hatar helt enkelt hanar och skulle mer än gärna slita dem i stycken. Han anser sig själv som en alfahane som bestämmer över alla andra honor.

Min Cashmere hane stampande som värst när andra kaniner var i närheten. (han har bott förr i en boda med massvis av kaniner i samma boda), så det kan också vara något beteende han har kvar från då. Så han fick flytta till en jag känner som inte har kaniner pga han stampar när han hör/ser andra kaniner och verkligen inte mår bra av det och pga min lejonhuvade hane hatade honom och var på heltspänn 24/7 när han var i närheten.

Pelzi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

9# han har stor bur  150x80  70 hög inklusive bo del upp som är 80x40 och 50 hög. han har grenar Mycket hö leksaker och aktiverings bollar :) så ytan är inga problem och han är liten till växten han väger bara 4.5 kg ett kg mindre än rasstandarnen för han var minst och svårväxt i kullen.

här är en bild på hans bur.

Zabbio
0

Jag gissar att han sitter i bodelen och stampar ifall ni kan höra ljudet.. mer halm kan dämpa det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Pelzi
0

14# ja det är där han sitter och stampar halm går inta att få tag i så får väll lägga hö :P

Chantius
0

Jag har tyvärr inget svar på varför han stampar, men jag skulle rekommendera att försöka hitta orsaken snarare än att bara dämpa det med något. Det beror ju på någonting.

fossingen
0

#15 Har ni nå katter eller något i närheten eller andra ljud som brukar höras på kvällen, kan vara något sånt som irriterar honom.

Pelzi
0

17#  det brukar vara katter där på gården och det är irriterande för dem pissar och skiter på tomten och när mina kaniner är i hagen så brukar katterna skrämma livet ur dem så dem rymmer inte kul alls kattskrällen seriöst. det är ju inte katternas fel men irriterande när katterna varje dag är på vår gård. Dem andra kaninerna stampar ju inte men max gör det och det är ingen katt där när han stampar jag ser ingen i alla fall.

minaninar
2

Svårt att veta ibland vad för lukter o förnimmelser som kan vara hot, där får man nog säga att vi människor inte förnimmer saker på samma sätt eller har lika skarpa sinnen…

En sak, att rent beteendemässigt tror jag du förstärker beteendet genom att komma ut när beteendet pågår o speciellt om man också ger mat. Då lär sig kaninen att beteendet är förknippat med belöning/uppmärksamhet. Men å andra sidan, så vill man ju kolla vad som är på g. Förstår jag med.

En tanke kunde vara: kanske leka med honom på kvällen innan sänggående? Så han just fått sin dos av aktivitet. Och en näve helt nytt hö att rota i. Kanske ska denna kanin få sin mat mm på kvällen istället för på morgonen?  

Är han kastrerad? Annars är mitt intryck att stampande också kan ha att göra med att han ä sugen/stressad? Kanske årstiden också gör att drifterna att para sig är extra starka?

Eller är han ensam?

Mjukt underlag låter bra. Och att du tar och kollar under tassarna så det inte blivit sår a stampandet, en frasse är ju lite tyngre.. så det kan vara viktigt.

Det kan ju också vara något som beror på smärta/obehag i kroppen o är ett symptom som mest kommer på natten? Det kan man väl inte utesluta. Men testa de andra ingångarna först om du inte har anledning att misstänka att det är något fysiskt.

Pelzi
2

Han är inte kastrerad jag brukar vara ute med han på promenad varjedag :) också brukar även hoppa i bland små hinder med han.

Evamatildan
0

Nu är denna tråd 3år gammal, men har en kanin som är extremt sällskapssjuk, han bor med mig i lägenhet och får vara i buren på nätterna när jag sover. Då har han en tendens att stampa, men han gör det endast för uppmärksamhet. Vilket jag kan gissa att var svaret på varför din kanin stampade också, för de lär sig ju att om man stampar tillräckligt länge så kommer man ju och kollar till dom :)