Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 624 ggr
Yukionna15
0

Er erfarenhet?

Undrar lite inför framtiden, hur uppfattar ni följnde raser när det kommer till villighet/glädje utav att gosa, enkelhet att selträna, bäst erfarenhet att ha innomhus/ lösgående innomhus, hur stora de brukar bli, och gärna lite annat som ni kan berätta om som ni upplevt dem att vara Glad 

Raserna:

Dvärgvädur

Hermelin

Dvärgvädur/Hermelin mix

Funderar på någon av de 3 och undrar hur andra uppfattar dem Glad

tixEntry
0

Jag har ju bara haft dvv-korsningar, men min uppfattning är att dvv är en ganska lugn och social ras. Det är ju väldigt individuellt också, om kaninen gillar att gosa, är lättskrämd eller gillar att gnaga på möbleringen.

Jag har fått uppfattningen att hermeliner brukar behöva mer aktivering, men om man har väldigt mycket tid att spendera med kaninen så är det ju ett bra val.

Båda raserna är ju dvärgkaniner så de blir ju inte särskilt stora. Ca 1,5-2,5 kg är normalt för en dvv. Hermeliner ca 1-2 kg tror jag.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

[fin_kanin]
0

Jag har en hermelin/lejonhuvad kanin. Min kanin är enligt mig perfekt blandning, eller hur man ska uttrycka det haha😉 Ibörjan var han vild och otam, men inte nu. Därimot är det i princip bara jag som kan lyfta/hantera honom. Så kanske inte en "förstakanin" direkt,  även om han var det för mig… Men de ju olika individer såklart! Kort sagt; enligt mig en lite mer alert kanin som uppskattas av mig! 

Vädurar överlag ser jag som en mycket lugn och lätthanterlig ras. De vädurar jag har sätt är oftast överviktiga, lite trötta, loja osv. Men det beror såklart på hur man tar hand om de!! Det är iallafall ingen ras för mig, men kan tänka mig att en blandning skulle vara super😎

Yukionna15
0

#1 De låter som underbara raser vilket som 🙂

#2 Det är inte min första kanin, jag har haft 7 kaniner innan och har då varit 2 angora, 2 fransk jätte (eller vad de kallas) och 3 vanlig vädur/angora mix 🙂 Så tänkte pröva någon mindre ras denna gång 😉

Trebit
0

Jag har en dvärgvädur och en dvärgblandning (går inte att avgöra några säkra raser, men det är troligt att han har både dvv och hermelin i sig) och de är lika men ändå olika! Mycket beror ju såklart på individen och hur miljön de bor i är. Min dvärgvädur är otroligt nyfiken, hon vill gärna upptäcka nya platser och rymma till ställen hon inte bör vara på. Hon är också otroligt kelsjuk och lägger sig ner och knaprar tänder direkt om man gosar lite med henne (och hon inte är på sprallhumör). Både hon och min andra kanin springer gärna rundor genom hall och vardagsrum på kvällarna ;) Han är däremot en fegis och vill bara gå på ställen han varit på förut, men samtidigt kräver han mer stimulans för att inte bli uttråkad än vad dvärgväduren gör. Hon roar sig själv rätt bra. Båda är sociala och vill gärna hålla koll på vad vi människor gör, sitta med i soffan eller försöka följa med in i badrummet… Båda två är frigående i halva lägenheten dygnet runt och det funkar väldigt bra. Har inte haft några alls problem med sele på när vi har testat det. Ingen av dem gillar att bli lyfta, men efter mycket träning accepterar de båda det.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening