Förstoppning? AKUT
Hej! Jag tror anton har förstoppning. Kollade på kanknmagazinet och alla symptom stämmer, han liksom lägger magen på marken och putar uppåt med rumpan, han vill inte äta (ibland kommer han, men då går han Max ett steg mot det) Hand mage verkar mjuk, en del verkar hård men vet inte om det var revbenen bara, får kolla igen när jag kommer hem. Han verkar inte heller ha druckit Vet inte om han bajsat, men verkar inte så Vad ska jag göra? Critical care eller veterinär eller något annat?
R.I.P. Anton 💔
Ring och rådgör med veterinär!
Ofta hjälper det att stödmata med Critical Care, men ibland behövs mer för att få igång magsystemet igen. Jag var själv inne med Benjie hos veterinär i fredags när han hade samma symptom som Anton har.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jag har ingen cc hemma :/ Har bokat tid men kan testa rådfråga först, ringa o kolla vad de säger
R.I.P. Anton 💔
#2 Ring och hör vad de säger, när en kanin inte äter och har tydliga smärtor (i och med att han lägger magen mot marken och putar med baken) är det akut.
Har ni inte möjlighet att få igång honom att äta hemma måste ni få veterinärhjälp.
Tumblr - ☆ - Instagram
Han har ätit lite och var pigg på det några gånger men sen ville han inte ha och han vägrade äta
R.I.P. Anton 💔
Nu har vi varit där. Vi fick remiss till mer kaninkunnig klinik, men med oss hem fick vi critical care och något annat. De sa att det kunde vara allt från hårbollar i magsäcken till tumör
R.I.P. Anton 💔
Hur ofta ska man ge critical care?
R.I.P. Anton 💔
När vi stödmatade vår kanin (väger ca 2kg) nu i fredags fick vi rådet att ge 66ml per dygn, uppdelat på tre gånger. Det beror ju lite på hur man blandar det också. Har tyvärr inte instruktionerna för hur mycket vatten man ska ha med mig nu, men du kanske hittar det om du googlar? Eller så står det kanske på påsen.
Tumblr - ☆ - Instagram
Om kaninen inte äter någonting alls själv så behöver den 1 msk critical care-pulver per kilo kroppsvikt och dygn. Pulvret blandas med dubbelt så mycket vatten som pulver. Normalt brukar det rekommenderas att man matar 4-6 gånger per dygn, men det beror förstås på hur mycket det går att få i kaninen per gång. https://vetzoo.se/critical-care
De sa två gånger dygn har jag för mig, nu när jag tänker efter ordentligt.., morgon och kväll (eller så var det för catmalt? Kommer inte ihåg riktigt..). En del cc o tre delar vatten Jag har ju skola men hade morgon, lunch (ca 12:30) och middag fungerat kanske? Då isåfall en matsked morgon, tesked lunch och matsked middag (alltså en msk cc så det totalt blir msk) Behöver han på natten också?
R.I.P. Anton 💔
#9 Vad väger kaninen? 1 msk gäller för en enkilos kanin. En tvåkilos behöver dubbelt så mycket. Om du kan mata morgon, lunch, middag och kväll så borde det räcka. Det viktiga är att det finns mat i magen hela tiden. Det är alltså bra om det inte går för många timmar mellan matningarna.
#10 tack, det var där jag läste! Testar det nu och återkommer med hur det gick!
R.I.P. Anton 💔
#12 Lycka till! Håller tummarna för dig!
#13 tack! ❤️
R.I.P. Anton 💔
Det man kan göra för att få igång magen är att ge lite olja, tror det är paraffinolja som rekommenderas. Jag slänger i dem lite ananasjuice och matolja när det tar stopp, så skiter de några timmar senare. 😃
Hoppas magen kommer igång på honom! 🌺
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Han fick i dig ungefär 10 ml critical care, och sin catmalt, som han tydligen tyckte om. han fick även, med sprutan, i sig ungefär 20-30 ml vatten Jag lämnade återstoden av cc i buren i förhoppningen att han kommer äta iaf något av det. klarar han sig till imorgon?
R.I.P. Anton 💔
Mycket vatten, lite olja, cc och mycket skutta och hoppa brukar lösa förstoppning! Min hona har blivit förstoppad typ 3-4 ggr och det är det är nog framförallt att hon fått varit ute och rört sig som har fixat förstoppningen. Nu var det nog mer än ett år sedan sist.
Paraffinolja ska man dock vara lite försiktig med mängden på (fråga veterinär) samt blanda med något smakrikt då oljan smakar så lite att de inte sväljer ordentligt och kan få ner det i fel strupe och lungorna. Jag gav 0,5 ml/dygn till mitt ca 1 kg marsvin när han var förstoppad.
#17 han vill inte röra på sig så mycket, men lite lite rör han sig ibland #18 paraffinilja fick han i sin catmalt
R.I.P. Anton 💔
Jag massera försiktig magen på Lupin när han hade stopp i magen (i kombination med att ge vätska, cc och olja) och sen "valla" runt han i rummet så han rörde lite på sig. Han tyckte om att få magen masserad vid stopp och hans mage kom ofta igång rätt snabbt (han hade aldrig stopp mer än max ett dygn).
Kenzie (som jag har nu) är däremot inte riktigt lika förtjust i magmassage så man får testa sig fram om det funkar.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#20 ok… valla, hur gjorde du då? Tog en hand under magen?
R.I.P. Anton 💔
#21 Mest att jag lugnt gick efter honom och ville han bara sätta sig så puffa jag försiktigt på honom så han skutta en liten bit. Varva med att gosa lite med honom.
Massagen så satt han i knät och jag la handen under magens framkant (med tummen upp på ena sidan och övriga fingrar upp på andra sidan och försiktigt "höll om" så man får ett fast men mjukt tag) och lugnt drog handen bakåt samtidigt som jag försiktigt lyfte lite. Man får testa sig fram hur "hårt" man kan ta i (som sagt får man inte göra mycket på Kenzie men Lupin kunde man nästan lyfta hela bakpartiet på och han älska det). Bra att göra korta stunder då och då också för att känna om magen verkar förändra sig (blir mer spänd eller lösare).
Det visade sig att det inte alls var förstoppning, utan tre tumörer runt hjärtat. Detta hade antagligen pågått ett tag utan att någon märkt det.
Vi hade helt enkelt inget annat val än att säga hejdå för sista gången..
R.I.P. Älskade Anton 💔
Men tack för all er hjälp!
R.I.P. Anton 💔
#23 😭🌺
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
#23 Nej vad ledsamt att höra 😕 Vila i frid fina Anton! ❤️
Tumblr - ☆ - Instagram
#23 Vad sorgligt! Min första angorakanin fick också tumör vid hjärtat (en riktigt elak sak som kom fort och inte gick att göra något åt).
Åh nej så tråkigt :( kram!
Ååå nej, men ni gjorde det ni kunde 😢😊
Vad tråkigt! Jag beklagar🌺
Tack för allas snälla ord ❤️💔
R.I.P. Anton 💔
❤️
Nej vad synd:(( tänk att han har det bra i kanin himlen och att du gjorde ditt bästa
IF the way don't go right, go left
Åh naj :( ❤️
❤❤❤❤❤❤
Åh fy beklagar verkligen sorgen.❤️ Hur gammal blev han? 😕
#35 5-6 år, men vet sa att han hade kunnat vara sju också
R.I.P. Anton 💔
Vad tråkigt, men han blev iaf några år. 😕
Vila i frid ninisen.