parning av kanin
Hej!
Jag har två st blandras kaniner med vädur som jag försökt para flera gånger. de är lite mer än 9 månader. jag har släppt ihop en och en med hannen och sett två fullgodade parningar på den ena kaninen. men jag tror att det varit fler på båda har nämligen släppt ihop de och sedan gått och sett till grisar och hästar som jag har i samma hus. jag har väntat kull två gånger nu. men det verkar inte bli något.
Vad gör jag för fel?
är det fel på kaninerna?
den ena kaninen ville inte lägga sig ned jag provade flera gånger under en vecka båda gångerna. medans den andra la sig med en gång.
Kan det vara fel på hannen? eller honorna? de är ju syskon
eller har jag bara haft otur?
tycker ni att jag ska prova en gång till innan vintern? de bor i isolerad lagård där det inte fryser på vintern. det frös en vecka förra året då det var -25C ute.
Kan man para syskon?
IF the way don't go right, go left
Nej honorna är syskon men hanen r inte besläktad.
Ber om ursäkt för otydlighet😃
Jaha
IF the way don't go right, go left
klarar sig ungarna om de föds på vintern?
Jadå bara honorna boar ordentligt så klarar dem sig. Däremot så kan det vara så att honorna inte är brunstiga nu. Det är ju höst och då är det dåligt att få ungar tänker dem. Det kan gå ändå såklart. Finns något man kan gå för att få igång brunsten lite bättre men osäker på vad det var just nu. Hoppas någon annan minns.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Men kan man ha hannen inne hos honorna under en lång tid. 2-3-4 veckor kanske? de går väldigt bra tillsammans samsas om mat osv. de har gått nät i nät i ca 2 månader. det borde vara större skans att de brunstar då eller?
Någon som vet?
Nej, det skulle jag inte rekommendera. Hanen kan trötta ut honan vilket kan leda till bråk. Finns även en del annat som kan inträffa.
Rent generellt skulle jag dock säga att du behöver läsa på mer INNAN du parar kaninerna igen. Otroligt dumt att läsa på efter att ha medvetet parat kaniner.
jag har läst på väldigt mycket. men hade inte tänkt mig att para så här sent på året. jag läste igår att det var en som lät hannen vara hos honan i 3 veckor. men jag visste inte om jag skulle tro på det. jag har ju också läst att man ska ha hannen inne i endast några minuter
okej de går nu nät i nät och sitter nästan alltid och gosar igenom nätet så då är det nog lugnt att ha de ihop. och det är inte jätte viktigt för mig att veta exakt när det blir ungar