Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1055 ggr
sassak_1994
2

Söker råd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har precis skaffat min första kanin. En hona som det var hot angående då den dåvarande ägaren skulle avliva kaninen om ingen hämtade henne. När jag fick hem henne så var hela hon tovig i pälsen där hon hade längre päls så som i ansiktet och vid rumpan. Jag misstänker även att hon förmodligen inte fått någon pälsvård alls framför allt inte vid rumpan då ägaren var väldigt tystlåten och skickade ingen bild alls på hela kaninen. Men syntes tydligt att någon klippt bort allt precis när jag fick henne. Jag fick kaninen tillsammans med en lapp där det stod var hon heter i princip. Det jag nu vill ha råd med är om det är något speciellt jag ska tänka på? Nu klippte jag ner nästan all päls vilket syns på bilderna. Men hade inget val då hon hade så mkt päls och ovårdat. Vet inte vad man anser om att göra det på kaniner? Behöver även ha råd då jag själv tycker att hon är väldigt tjock? Ska jag banta henne eller hur ska jag göra??

[RC1393]
0

Först och främst- vad bra att hon hamnade hos dig!

Är det för djurets bästa har jag aldrig något emot klippning oavsett djurart och i detta fall gäller detta. Jag brukar klippa mitt lejon ibland när han går med ungdjur, han tenderar bli tovig av allt busande. 

Jag tycker också att hon ser ut att vara i överhull på bild. Fodra bara med hö och vatten samt motionera henne. Har hon varit stillasittande i sitt tidigare hem kanske man inte ska springa i backar 7 dagar i veckan, att börja med att låta henne gå på en större yta och motionera sig själv brukar räcka gott och väl för viktminskning.

sassak_1994
0

Okej, ja jag misstänker att hon bara fått vart i sin bur då hon tyckte de var väldigt konstigt när hon helst plötsligt fick vara fri i hela vardagsrummet. Första dagen vågade hon inte lämna soffan. Men hon rör sig lite mer nu iaf. Sen är det så att den tidigare ägaren försökte ta ungar på henne. Då hon tydligen hade en hane ihop med henne. Hur kan jag ha koll på att hon inte är dräktig?

[RC1393]
0

#1 Det är helt omöjligt att veta utan ultraljud. Många honor vet man inte att parningen har tagit förrän ungarna är födda. Förhoppningsvis var din i för dålig kondition för att parningen tagit (ofta går det inte med en överviktig hona), men i värsta fall är hon ändå dräktig. 

Vad du kan göra är att vänta med kullberedskap i 35 dagar, har hon inte fött då så var hon inte dräktig. Se till att hon har en bolåda med halm under tiden så kan hon boa. På kaninmagazinet finns mycket information om kullar och ungar: http://kaninmagazinet.se/2012/april/allmant-om-kaninavel.html
Det finns även mer i menyn till vänster under "Uppfödning".

tixEntry
0

Låter som att det var bra att den förra ägaren skaffade henne ett bättre hem. Ge henne normal kost med hö och vatten tills hon kommit i normal vikt.

Vad heter hon då? :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

sassak_1994
0

Okej, ja då ska hon få tillgång till en bolåda i lite över en månad. Sen ska jag ha koll. Men kör på bara hö och vatten nu. Hon heter numera chillie. :)

tiger tok
0

OT men älskar hennes lilla lugg!!

sassak_1994
0

Hon var tyvärr dräktig och fick två ungar men ingen av dom klarade sig. Hon verkar nu tyvärr lite deppig och jag har absolut ingen erfarenhet av detta. Jag hade ju hoppats att hon bara var tjock men hon var tyvärr dräktig.

tiger tok
0

Kanske ge henne en kompis?

sassak_1994
0

Tänkte på de. Så det är inte för tidigt för de efter allt?

tiger tok
0

Vänta kanske två veckor??