Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 730 ggr
Jasminkoylu
0

Bättre eller sämre?

En fråga bara, har ett foder hemma (burgess exel) med detta innehållet. Kostfibrer 36% Råprotein 16% Råoljor och fetter 4% Växttråd 17% Råaska 6,5% Natrium 0,2% Kalcium 0,8% Fosfor 0,5 % Är detta bättre eller sämre än cuni complete? Ps har kaniner med lite känsliga magar..

[BunnyTok]
0

Jag tvivlar på fettet och råoljor. Vad jag har hört så ska en pelletssort inte inhålla mer en 3 % fett eller var det 0,3% fett?

Linda1977
0

Runt 2,5-3% fetthalt brukar anses lämpligt, så ovanstående foder på 4% ligger lite högt! Vill man ändå fodra med det kan man blanda ut med något annat foder, typ Rabbit royal som endast har 2,5% fett och på så vis få ner fetthalten. Cuni complete innehåller 3% fett så det låter lite bättre🐰

sossos
0

Det är ju mycket fibrer så blandar du kan du säkert få till ett perfekt foder ;-)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Trebit
0

#3 När man tittar efter fiberhalten på pellets är det 'växttråd' man ska titta efter, kostfibrer säger här inte särskilt mycket. Och eftersom växttråden i dessa pellets är 17% skulle jag säga att det är relativt lågt i jämförelse med andra märken idag, när den halten som rekommenderas är kring 20%, eller högre om det går.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

sossos
0

#4 Jaså! Ja då är ju de inte så bra. Man lär sig något nytt varje dag ;-) Har kollat runt på äldre trådar då det inte nämdes och finns inte heller med i mitt pellets så hade ingen aning.

Trebit
0

#5 Numera står det endast 'fiber' på de flesta pelletsförpackningar, som då syftar på växttråd. Står kostfibrer och växttråd separat syftar kostfibrer på kolhydrater/spannmål som t.ex. vete, havre etc. Bra pellets har någon typ av gräs som huvudingrediens, t.ex. alfa-alfa/blålusern eller timotej. Det är därför bra att även kika på ingredienserna och se vilka som nämns först. Ingredienslistor är skrivna med det högsta innehållet först.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

sossos
0

#6 De förklarar. Tack!

Linda1977
1

Bästa & billigaste fibrerna är hö! Jag har slutat kolla på fiberhalten, mina kaniner äter kopiösa mängder hö och jag är säker på att de får i sig fibrerna de behöver.