Kaninungar?
Hej just nu så har jag 5 kaniner o så har min syster 1 o jag vill ta kaninungar o jag har tänkt starta Avel av dvärgvädurar. I somras så köpte jag två avelshonor och en avelshane. Honorna är mor och dotter o hanen är obesläcktad. Mimmi har haft en kull förut sommaren 2015 i då föddes freja. O nu undrar jag om de e för sent att ta kull på freja hon är född i juni/juli(är inte hemma nu så kan inte kolla). Men om jag tar en kull nu så fryser ungarna ihjäl i med att de börjar bli kallt ute på nätterna eller ska jag ta en tidigt i vår ist? Då ä hon ju typ 1.5 år? O om jag nu tar en kull hur ser jag skillnad på hane o hona?? Har läst på sen i vintras o känner mig redo. ( vi har haft kanin i typ 10 år)
Hur gammal är du först och främst?
Fyller 14 i februari
Putt
Först och främst. Vad är det du vill avla på? Vad är det du vill satsa på? Har du möjlighet att spara de kaniner du avlar fram för vidare Avel? Kan du stammarna på de kaniner du köpt in? Är de renrasiga(om du nu vill ha dvv)? Har du koll på vad du inte bör para? Är du med i någon klubb?
Nej 1,5 år är inte för gammalt. Jag brukar para mina första gången vid 1,5-2 år. Men då är mina hoppkaniner och tävlar aktivt under de månader om året som det inte härjar pest/gulsot. Är kaninen inte aktivt hoppande eller liknande bör man fundera på om det verkligen är så smart att para. (ang stelnande bäckenen, är en myt) För de tränade ögat kan man se kön från dag 1. Annars typ från 3v ålder.
Vad är det för färger på dina kaniner? Vad är det för färg du vill satsa på?
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag har 2 hanar 1 svart o en chinchilla o två chinchilla honor alla dom 4 är renrasiga. Jag har plats att spara ungar typ 5-7 platser någonting.jag är inte med i någon klubb och har stammar på alla dom 4 jag vill avla på 3 me stamtavla o 1 me härstammsbevis.vill satsa på chinchilla o ev viltgrå( inte köpt någon än).
Om du vill avla rasrent hade jag rekommenderat dig att gå med i SKAF. Då kan du både ställa ut, stamboksföra och liknande.
-' Malin Hultman
Oki tror att Jönköpingskaf finns, eller?
Gå in på www.skaf.info
-' Malin Hultman
Gjort det finns här:) hur ofta brunstar en hona??
Gjort det finns här:) hur ofta brunstar en hona??
Hur ofta de brunstar är rätt olika. Men man kan alltid framhäva brunst också. Eller låta en hona gå ex där en hane gått osv.
-' Malin Hultman
Så jag kan testa att ha Freja där t.ex. Atlas gått?
Putt
Du kan även sätta honan på ett bord och stryka handen över ryggen, lägger hon sig platt och lyfter upp svansen är hon garanterat brunstig och vill paras. Lycka till!
Okej tack:) Freja går just nu me Mimmi hur länge kan dom gå me varandra innan dom måste säras? (Efter parningen)
Okej tack:) Freja går just nu me Mimmi hur länge kan dom gå me varandra innan dom måste säras? (Efter parningen)
Det här är en ganska gammal artikel men har du inte läst den så rekommenderar jag att du gör det: http://kanin.ifokus.se/articles/4d717803b9cb4622390889d7-att-para-sin-kanin?discussions-1
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Har läst den o testade att sätta in Freja till Atlas o de blev 4 lyckade parningar
Och vilka färger kan jag kanske få med svart och chinchilla frejas uppfödare sa att jag kanske kan få chinchilla i med att Atlas mamma är chinchilla manteltecknad?
Kan du ställa upp hela stammen på kaninerna?
Chinchilla är ju ett anlag på A-locus och kräver minst vit rödögd gen för att "gå genom". I en kull mellan svart (bär chilla) och ren chilla bör du får viltgrå och chinchilla. Men om du skriver hela stammen kan man se om det kan dyka upp annat.
-' Malin Hultman
Är inte hemma o de ä där jag har härstammsbevis o stamtavla men Atlas mormor är viltgrå brokad wt(gissar art det är winertecknad) o morfar är japan g/s( ingen aning om va de är) och pappa är japan gul/ egern vitörad wienerteckad och farmor egern vitörad wienerteckad och farfar japanteckad gul/svart satin de var de jag hittade på Atlas uppfödares hemsida och frejas mamma e chinchilla o pappa är såld från deras uppfödare o mormor är white svart och morfar är chinchilla och morfars mamma är viltgrå
Det var det jag hittade på uppfödarnas hemsidor och frejas pappa kanske är whitesvart
Putt
Vem är uppfödaren till Atlas och vad är hela hans namn?
För misstänker att chinchillan är zobel och inte "äkta" chilla med tanke på den släkten.
-' Malin Hultman
Atlas har Johannas kaniner o Freja västerbys kaniner
Putt