Kulldagbok- Knaftens Merlinkull
En hoppkull har fått komma till här hemma hos mig, tidigare än jag ursprungligen tänkt. Tänkte att föräldrarna skulle få klassa upp sig åtminstone till msv, men p.g.a. otur med förstföderskor på 2 år plus att jag tänkt kastrera hanen så snart som möjligt för att han ska få bo med en hona så blev det nu eller aldrig.
e. Knaftens Jean (tävlas under Reluctant Hero i SKHRF).
u. Hissjö's Skogstroll på Tallstigen (tävlas under Skogstroll i SKHRF).
Ungarna föddes 4 juli och är fyra viltgrå (en wienertecknad), två japantecknad gul/svart och en otter svart, totalt är de alltså sju stycken men åtta födda. Igår kväll tog de sin första runda ut i buren efter att äntligen hittat sin väg över bolådans kant!😍 En av de små har en sned huvudställning som jag förhoppningsvis får hjälp med i morgon, eftersom jag inte fick tag på veterinären i fredags. Med tanke på ungens allmäntillstånd verkade det inte så akut att jag skulle behöva jaga veterinär på jourtid, just den ungen är nämligen livligast!
Kön är lite oklart ännu, brukar vara solklart för mig redan när jag kollar dem första gången (brukar göra det när de öppnar ögonen ungefär), men denna kull var superlurig. Nåja, är ju ingen brådska att vara 100% säker på det än.
Namnen blir på temat avsnitt av tv-serien Merlin. Namnen är liksom könen än så länge preliminära så jag kommer nog inte skriva ut dem förrän allt är klappat och klart, men de finns på min hemsida för den som är nyfiken, dock saknas den sneda ungen där.
Jag ser en otter! Ge mig! 😃
Vilka godingar du har.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#2 Hihi, han är riktigt fin!😍 Trodde det var en white först för det bruna var så blygsamt att jag inte såg det, blev lite besviken när det väl blev tydligt!😛
Ååå vad gulliga!!! Man blir ju helt kär,om man hade haft övriga i familjen som ville ha kanin igen,för du vet ju att jag har en svaghet för japantecknat,och jag måste säga att det ÄR dem gulligaste kaninungarna jag sett! (särskilt dem japantecknade)
#4 Japantecknat är det finaste som finns om du frågar mig så jag kan inte annat än hålla med!❤️
Tass.
Vad söta!:)
Alltså jag smälter,kolla på den japantecknade ungen i #0,jag döööör!
Nu har den lilla skrutten veterinärtid kl. 10.00. Bästa är när man ringer om en unge är när de frågar om namn o.s.v.😃 "Namnlös och 'könlös'"…
Den stora frågan var såklart, hur ska jag transportera honom på ett bra sätt? Lösningen: I en skruvlåda som jag ställde i en glassbytta (utan lock såklart) för stabilitet och sedan kilade jag fast den mellan en saftdunk och bilsätet och spände fast säkerhetsbältet, gick fint!
Veterinären såg inga tecken på öroninflammation, nästa steg är blodprov för att utesluta parasiter, men hon tyckte att vi skulle avvakta en vecka först eftersom han är så pigg, eftersom det finns en chans att det går över av sig självt.
Vi får hoppas på det bästa!!!
Ottern hälsar till dig Irmelinis😎
Som synes på bakgrunden har de gjort ett burbyte, de fick flytta in i stallet på grund av att uteburen tyckte det var jättebra att blåsa omkull, sen fick de vara kvar inne tills nu, när buren är ordentligt säkrad och det gick bra att bo utomhus igen. Nu har jag bara en kanin kvar inne i stallet och när jag skickat ut henne också så ska jag helstäda stället med högtryckstvätten🥵
Åh så söta! Och irmelinis, ottern är ju min… 😂
#13 ? What🤔
#14 se diskussionen ovan. Har ingenting med dig att göra. 😎
#13 Ni får nog slåss om saken😉
#15 Inte så!
Menar vill du ha den?
Och Irmelinis.
Nu har lillskrutten fått vandra vidare. Han såg inte så pigg ut i blicken i morse och vid närmare undersökning så hade han stopp precis i analöppningen och könet såg kraftigt inflammerat ut. Tyckte då det var bäst för honom att få vandra vidare.
Vila i frid Knaftens Secret Sharer❤️
#18 😭
#18 Beklagar🌺
Hade tänkt få ut både kön och namn så snart som möjligt, med nya, fina bilder på varje individ, men sitter man i tävlingssektionen i ridklubben en tävlingsvecka och man dessutom själv ska tävla så är det inte tvärgjort😉
Bjuder på några bilder i det halvdåliga ljuset ute, samt presenterar könsfördelningen och namnen så får ni vänta med spänning på individbilder för att få veta vad som hör till vem (för ni kan "inte" tjuvkika på min hemsida😃).
Det är i alla fall fem honor och en hane. Namnen är som följer (med prefixet "Knaftens" såklart):
Drawing of the Dark
Sweet Dreams
Queen of Hearts
Eye of the Phoenix
Servant of Two Masters
Witchfinder
Ottern är väldigt självmedveten. Den hoppade ut och på min axel (🤐) så jag satte den på soptunnan för lite snabb plåtning innan det blev för dunkelt ute, pang satte den sig och poserade. "Jag är så snygg" *kastar med håret*
Jag hade en tanke om den största rödförstärkt viltgråa skulle stanna, men ottern växer på mig.
Åh, missat att kolla i den här tråden… det kanske är bäst, för den där ottern är olagligt charmig! 😍 Den skulle lätt få flytta hem till mig!
Synd om den lille som inte klarade sig 😢Sov gott, lillen.
Jag gillar dina namnval. Herregud, fem stycken honor… inte dåligt.
www.alrunans.weebly.com/
#22 Verkligen inte, bra för mig då jag tänkt spara en hona i första hand. Bara att välja och vraka😎
Man måste ju nä
Man måste ju nästan sno dem japantecknade ungarna, suger till i kanin tarmen här! 😊 ;)
Vad är föräldrarna för ras och vilken teckning har dem? :D
#26 Mamman är hoppkorsning (bland annat dvärgvädur och holländsk kanin och en del annat) och pappan är renrasig dvärgvädur. Mamman Diva är otter blå (hon i huvudinlägget) och pappan Jean är japantecknad gul/svart🙂
#21 Snygg posering lilla vän🌺
Värt att säga igen, japantecknat är så snyggt! Var inne på din hemsida och såg bilderna, och jag smälte nästan bort av söthet! 😍😘
Men sööööt
#30 Gudars 😍 Den måste du behålla!
www.alrunans.weebly.com/
#32 Men den röda… Får ha beslutsångest några veckor till🤐
Jo, iofs, den röda viltgrå bär ju på otter, så hon kan ju få fina ottrar sen :)
www.alrunans.weebly.com/
#34 Eller så har hon fått ett enfärgat anlag av mor sin. Det blir bara värre!😃
Exakt fem veckor idag! Hade lite batteri i kameran insåg jag när jag börjat fota och ville inte avbryta för att ladda batteriet så fotokvaliteten är inte den bästa. Hittade inte heller stubben jag sett ut till ändamålet tidigare i sommar, så en uppochnedvänd hink fick duga, men den var lite obehaglig tyckte några.
Först ut:
Knaftens Sweet Dreams "mini-Sasha"- hona
#39() Så söta!
Tassar igen då har nytt konto…
Gick under MiraForever
Nu var det skamligt länge sedan uppdateringar kom i tråden!
Idag har vi fotostund men jag glömde kolla kamerabatteriet så det var slut efter två kaniner, så mer bilder kommer så småningom!
Fick även min nya dator igår och jag var snabb på att köpa office-paketet så jag kunde göra snygga härstamningsbevis i word, plus att jag även hittade en kabel som passade till färgskrivaren så att jag även kan skriva ut dem i färg! Ska även ta tag i att annonsera ut mina små bestar så de får sig nya hem, de blir ju trots allt 8 veckor på måndag😮
Först ut var i alla fall Eye of the Phoenix och Queen of Hearts
Spamma oss med bilder nu;)!! Särskilt på dem japantecknade :D
De är ju helt bedårande! Och fulla med små hyss…😍
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Den rödförstärkta 😍Hon har verkligen växt till sig och blivit läcker!
www.alrunans.weebly.com/
#49 Det är därför det är hon som är Queen of Hearts😍 I dagsläget blir förresten både hon och ottern kvar. Queen of Hearts kallas ju Grace, funderar på att kalla ottern Gwen.
Sista natten med gänget blir det nu, i morgon flyttar Servant of Two Masters och Eye of the Phoenix till samma ägare där de ska få fortsätta gå ihop, samt Sweet Dreams som få gå med nya brudar i sitt nya hem. Kommer vara tomt utan dem!❤️ Witchfinder söker fortfarande nytt hem, tycker det är knasigt att folk söker honor men inte hanar, då han är lätt charmigast i kullen!
Hur jag än gjorde fick dock Grace röda ögon, men ingen av de andra (trots blixt på alla!). Jag får nog börja misstänka demonkanin…
Det finns en rolig historia också, om Gwen (ottern). Hon tyckte syrran jag skulle kalla "Åttan", som kom sig av "otter". Jag däremot har lättare för att säga "Råttan" så hon går under det namnet nästan lika ofta som sitt egentliga tilltalsnamn😃
Haha, åttan, råttan. Rottern! Rottweiler (det stämmer ju med färgerna!) 😃
Den mörka japantecknade har också blivit riktigt snygg, en sån vill jag ha.
www.alrunans.weebly.com/
#53 Haha, får skaffa en stereotypisk lädersele med nitar på till henne. Passar er, så jag inte bussar kaninen på er!
Hon är jättevacker lilla japsen, ser ut som far sin! Honom var det inte tänkt att jag skulle spara, men jag sparade hela hans kull p.g.a. bettfelsmisstankar (vilket det inte var) och så började jag hoppa honom. "Jag ska bara tävla honom lite, sen säljer jag honom". Jo pyttsan, jag är väldigt glad att det inte blev någon försäljning, men jag velade länge.
#52 Haha! Jag kallar mina två honor för "råttan" men speciellt Hermione. Blev själv kallad råttan av min mamma när jag var liten…kanske för att jag är och alltid har varit en godisråtta? :P
Fina små ninisar iaf! Förstår att det blir tomt utan dem!
#55 Haha!😃