Vad för foder?
Hejsan! Jag har 3 kaniner (1 dvärgvädur, 1 hermlin fusch och 1 okänd, lejonhuvad/korsning eller nåt.) för tillfället som 2/3 är väldigt glada i pellets men inte i hö. Det är inget fel på deras hull men den ena kaninen (en äldre herre) har hemskt ful päls, vilket han alltid har haft. Så jag tänkte dra ner på pelletsen eventuellt byta ut det till annat för att se om det blir bättre. De äter pellets från granngården tror jag, en grön påse. Vad äter era kaniner och vad kan man ge istället för det?
frukt morter sallad maskros blad färsk gräs mm
Jag skulle snarare säga tvärt imot #1! Om de inte äter så mycket hö, skulle jag ha minskat/ tagit bort pelletsen överhuvudtaget. Pellets är egentligen inte nödvändigt. Sen skulle jag absolut inte ge mer frukt eller morötter heller, eftersom att det är som godis. Då kommer de antagligen bara äta ännu mindre hö! Min lilla "teori" är att de äter mindre hö, eftersom att de kan välja på godare saker som pellets och/eller frukt.
Jag ger Cuni Complete!😉 lycka till
2 replik håller med men vad ätter kaniner i det vilda gräs,frukt, morotter,nötter mm
abslut inte hö men gjärna gräs ocg defentivt ej pellets
#3 Kaniner i det vilda äter låga växter som växer ovan jord, alltså inte frukt, morötter och nötter. Inget av det är en naturlig del av en kanins diet.
#0 Om kaninerna är dåliga på att äta hö, dra ner på pelletsen eller uteslut dem helt. Det du kan ge istället är färska eller torkade örter, grenar och gräs.
Mina kaniner får utöver hö en del färska örter (köper t.ex. i krukor i matbutiken) och en liten mängd pellets varje dag (Cuni Complete).
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jo, att dom inte behöver det vet jag. Men har så svårt att veta vad man annars kan ge dom så därför får dom litegrann :). Dom får inte alls mycket pellets just för att dom inte äter så mycket hö, sen också för att dom ska bli lite lugnare när jag ger dom dagens mat. Men kan testa att utesluta den för min hankanin och minska för min lejonhuvade och ha kvar för min hermelin, hon äter upp höet på två sekunder. Vad för örter kan man ge dom då? Tänker att alla kanske inte är jättebra? Gräs får dom i den mån som finns. Nu går dom ute i sommarhagarna och får lite varje dag (dom äter lite hö året runt). De får lite morötter ibland, lite gurka, persilja, morotsblast, sallad som vi odlar själva och äppelgrenar då och då..
Cuni complete var kan man köpa det? Googlade och det enda jag såg var cuni complete för känsliga kaniner
#6 "Versele-Laga Cuni Complete Adult" är hela namnet och det finns att köpa i de flesta djuraffärer, eller beställa online på t.ex. Zooplus.se eller Animail.se. Jag brukar beställa 8kg säckar från Zooplus, det räcker i 6-8 månader för mina två kaniner. Exempel på örter jag ger är basilika, mynta, timjan och salvia. Persilja ska man vara försiktig med i större mängder då det kan påverka levern/njurar, men i mindre mängd går det bra. Annars är blast från rotfrukter som morötter och rödbetor också väldigt bra.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Får åka runt och kolla imorgon och se om jag hittar det. Bäst att köpa det nu så jag slipper köpa en till påsr av det andra när de ska vänja sig vid det. :). Jo jag vet det, så de brukar inte få alls så myckey men vi har det i trädgården så lätt att ge när det är så tillgängligt. Morotsblast fick dom imorse iaf. Så nåt rätt får dom! 😁 Jag har varit så galet insatt i kaniner hela mitt liv, mån om allting och att de ska ha det bästa etc, kunnat allt och läst på varje dag men tappade intresset ett tag då min första kanin dog (har hans bror kvar dock). Hade svårt att pyssla om de andra som jag brukade göra men nu kommer glöden tillbaka trots att jag tappat lite 😊!