Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 660 ggr
zemlathebunny
0

Spån från sågverk?

Hej! Någon sa till mig att spån från sågverk är giftigt. Är det sant? Jag har iaf spån därifrån och har inte märkt något annorlunda med min kanin….

Namiko
0

Det är mest troligt tallspån som innehåller ett ämne som påverkar leverfunktionen hos kaniner. Det syns inte utanpå och kaninen kan bete sig precis som vanligt. Vad som gör det farligt är om kaninen måste sövas då levern också tar hand om narkosmedlet så med nedsatt leverfunktion är det större risk att kaninen inte överlever narkosen. Du kan läsa mer här.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

zemlathebunny
0

Men kan kaninen bara dö bara sådär om man fortsätter ha det spånet? Eller bli sjuk?

Namiko
0

Det är ju inte hälsosamt att gå runt med nedsatt leverfunktion och även om du inte planerar att kastrera kaninen så kan det alltid hända en olycka där kaninen måste sövas eller medicineras för något och då är det för sent att göra något åt det. Det säkraste är att byta ut spånet mot ett säkert material så kommer leverfunktionen att återgå till det normala på några veckor. Kaninen kommer inte dö knall och fall av spånet men det är en onödig risk om kaninen behöver veterinärvård i framtiden. Vill du ha något annat som är billigt så kan du titta på Lättströ/hampaströ från Granngården.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

zemlathebunny
0

okej ska kolla på det