Kanin + hare
Skrev en fråga i en annan tråd. Men tänkte det var lika bra att starta en egen.
Hur vanligt är det att man blandar in hare i sin kaninavel? Hur gör man? Hur blir avkommorna efter tex föräldrar som är 50/50?
Finns det någon gräns för hur mycket hare det får vara i en kanin för att man ska få tex kaninhoppa osv..?
Du kan inte korsa hare o kanin, dock kan du ju ha har raser, tex sverige hare elr belgiskhare.

just ja…nu när Du skriver det så har jag faktiskt läst om det tidigare.
Men vad är det då för ras när det står harkorsning i min kanins stamtavla? Är det en blandning mellan tex belgisk hare och någon annan liknande ras?
Ja tex :)

Ha ha…å ingen har rättat mig då jag stolt som jag är över min lilla kanin sagt att det är hare i honom. Och ingen har tvivlat då han är en jäkel på att springa och hoppa. 
Tydligen fler därute som inte vet att det går att korsa. Eller så har jag varit så övertygande att de inte vågat säga ifrån.. 
varför kan man inte korsa en hare och en kanin ? :p
Det är för stor skillnad i kromosomantalet
#6 i vadå? ^^ haha
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Erica, det har med DNA att göra! Om man har extra kromosoner som människa t.ex kan man ha olika sjukdomar,såsom Downs Syndrom osv. Annars har människan 46 stycken.
"En kromosom innehåller en lång tråd av DNA i vilken hela eller delar av genomet finns."
Det vill säga, att kanin och hare är i princip olika arter..(Rätta om jag har fel?)
OT: Erica, sorry att jag loggades ut från msn, det hakade upp sig.
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.
kromosomerna innehåller dna. Kanin och hare har skilt antal kromosomer och kan därför inte få ungar
Men exempelvis häst och åsna kan ju få ungar trots olika kromosomantal men deras ungar blir sterila eftersom att om ungens kromosomer delar dig i två (könsdelning) så blir det inte ett jämnt antal.
Att häst och åsna kan få kanske kan bero på att de hat mycket annat som är lika ändå, mellan kanin och hare är det massa som skiljer och de är inte besläktade alls

#2 Blandraser har inte stamtavlor, utan det är härstamningsbevis ;)
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#8 jaha sånna :O (hängde inte med) ^^
okej, det e lugnt ;)
#9 okej, tänk att det egentligen skiljer sig så mkt mellan kanin och hare (=
men de är ju jätte många som säger att man ska va försiktig att ha sin hona ute i en Hage för de kan komma en hare å så kan dom para sig :s
#12: Hare behöver man inte oroa sig för.
Däremot vildkaniner.
Dessa kan para sig med våra tamkaniner och därför bör man ha uppsikt över honorna om man bor där det finns vildkaniner.
De kan para sig, men det blir inga ungar av det :)
#9: "de är inte besläktade alls" - var har du fått det ifrån? Kaniner är hardjur och harar och kaniner är visserligen olika arter men de tillhör samma familj och är på så vis "släkt".
Att vild- och tamkaniner kan korsas beror helt enkelt på att de är av samma art, Oryctolagus cuniculus. Harar kallas Lepus och kan ha olika underarter (de som förekommer i Sverige är skogharen, Lepus timidus, och fältharen, Lepus europaeus).
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Att de inte är besläktade alls kanske var överdrivet men de är inte mycekt besläktade, vad jag har hört :-) Precis som att det finns arter i många familjer som inte är speciellt mycket besläktade, tillexempel puma och lejon. Iallafall så är det mycket stora skillnader mellan hare och kanin som gör att de genetiskt sett inte är speciellt mycket besläktade.

vad är vildkaniner då? vart finns såna och hur ser de ut? kan man blanda ihop harar och vildkaniner? jag har iaf aldrig sett en vildkanin? :s
hur har man fått fram rasen belgisk hare, osv om man inte kan blanda kanin + hare? :s

#18 Okej, jag har då verkligen inte heller sett här uppe i lappland där jag bor (a)
Man har avlat på egenskaper så att de tillsist ser ut som en hare. Typ som att man avlat på kaniner för att få fram lång päls

#20 åå ja förstår (a)
Vi har en massa vildkaniner här, dem är ju mycket mindre och lägre i kroppen, är ju som en vanlig kanin med viltfärg.. Och förvildade..
Ja det finns ganska gott om dom här nere i skåne :)
sen finns det ju "idioter" som släpper ut sina kaniner som parar sig med vildkaniner och kan därför se ut som vanliga tamkainer med lite wienerteckningar osv..
såg för 2årsen en vit vildkanin här nere :/
#23 Ändrar dom inte färg under vintern precis som harar?
#23 kanske dom gör :O
men jag såg denna mitt i sommaren..
Nej det gör dem inte, dem har samma färg året runt, iom att dem har samma päls som en vanlig kanin eller hur man ska förklara det.. :) Dem är ju från början tamkaniner.
#26 okk, de är så lätt att blanda ihop allt detta då alla säger olika och man pratar så mkt om att det är harar som har varit o roat sig när de e förvildade tamkaniner :p
men ska komma ihåg de du skrev ;)
Precis som #26 säger så ändrar inte vildkaniner päls på vintern, utan de har kvar sin viltgråa päls året om.
Jag har sett en "vildkanin" här! En liten svart med skumma vita fläckar på x)
Make pasta, not war.
I Gävle finns det gott om vildkaniner. Och tyvär många tamkaniner som blivit utsläppta.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#29 Dock är ju inte det en vildkanin i sig, alltså vildkaninerna är ju viltfärgade.. det är ju antagligen en tamkanin som är utsläppt. Och antagligen inte född i naturen. Men i principen så är ju den vild, men tycker dock inte det är riktigt samma sak ändå.
Jag jag skrev ju "vildkanin", den var väldigt mager :/
Make pasta, not war.
Ja jag bara svarade..? ^^