Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 358 ggr
[Indii]
0

Långvarig fällning

Jag har en tvååriga hona som har fällt mer eller mindre konstant sedan i maj.  Klappar man henne så lossnar en hel drös med hår. Hon är pigg och matglad och beter sig som vanligt, men jag börjar ändå undra om det är något som är fel.       Tidigare har hon fällt i max ett par veckor i taget. 

Hon kastrerades i april, kan det ha något med saken att göra? Det känns som att det borde vara påfrestande att fälla så pass länge. Vad kan detta bero på?

Trebit
0

Kastrerade kaniner fäller i regel oftare än okastrerade, och jag märkte också stor skillnad efter att min hona kastrerades för ett år sen. Hennes fällning är liksom, annorlunda, än innan, men hon har aldrig fällt så länge som 3-4 månader i sträck.
Det är troligtvis kastreringen som påverkat, men det kan ju vara något annat också?
Är hon lika pigg och matglad som tidigare så skulle jag inte oroa mig, men du kan hjälpa henne genom att borsta och dra bort lös päls, så slipper hon få i sig den när hon tvättar sig.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Indii]
0

Ok, ja, att kastrerade hanar fäller mer är väl allmänt känt, men jag visste inte att det gäller honor också. Jag försöker dagligen hjälpa henne att bli av med pälsen, men hon har väldigt många och långa hårstrån, och tycker inte heller om att jag försöker hjälpa till, så det känns som ett evighetsgöra.                                                           Det börjar också bli ganska tröttsamt med alla tussar som flyger omkring, dammsugaren får jobba hårt.

Trebit
0

#2 Att det inte är allmänt känt om honor tror jag har att göra med att det fortfarande inte är lika vanligt att kastrera kaninhonor, även om fler och fler gör det. Det måste ju vara något med hormonproduktionen som styr fällningen tänker jag? Känner verkligen igen mig i det du skriver, min hona fäller också just nu… Päls överallt. För oss funkar det bäst med att dra med fuktiga händer för att få bort de långa håren, och använda en "Furminator"-kam för underullen. Jag brukar mest borsta på sen eftermiddag / tidig kväll, då hon är avslappnad och vill umgås med oss människor. Med vänsterhanden klappar jag i pannan och högerhanden borstar och plockar päls, då brukar hon kunna stanna upp emot 5-10 min på samma plats.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Indii]
0

Ok! Ja, jag drar så försiktigt jag kan. Hon är en riktig knäkanin, så att få henne att umgås är det minsta problemet, men så fort jag övergår från att klappa till att försöka få bort tussar så märker hon det. Furminatorn är bara att glömma. Hon har väl känslig hud eller så. Hoppas att detta kan sluta snart, helst innan jul!