Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 936 ggr
ChillyWilly
0

Vågar man....?

Brukar ni låta era kaniner springa lösa utomhus? Allstå utan sele och stängsel (staket eller liknande). Ifall ni gör det, när gjorde ni det för första gången? Vågar man verkligen låta kaninen springa lös? Den kan ju antingen springa iväg eller bli skrämd av andra djur. Jag hade min kanin i sele och när ett plan passerade ovanför oss blev han jätterädd och ville bara springa därifrån. Utan sele hade han varit borta för länge sen. Så hur gör man om man vill att kaninen ska få känna sig mer fri (utan sele) men ändå vara säker på att inget händer…?

myriis
0

Först och främst måste kaninen lita 100% på dig. Det är nog ingen bra ide ifall din kanin blir livrädd när ett plan passerar dock, men visst kan du försöka. När knainen "flyr" brukar dem oftast springa en bit och sen lägga sin platta under en buske eller liknande.

Första gångerna Roxy var lös rymde hon faktiskt :P Jag märkte att hon inte stack någonstans utan alltid stannade på tomten (hon har aldrig gått utanför tomten när hon varit lös)
Expo släppte jag bara helt enkelt. Jag tyckte han verkade så lugn så jag satte helt enkelt ner honom på marken medans jag fixade något annat, sen gick jag bara och tog upp honom.
Chevy var så liten första gången jag släppte ut henne på gräsmattan, ungefär 5 veckor. Hon kunde inte direkt springa fort så jag var inte orolig (: Numera får hon komma ut och springa då och då .

Sen har jag fler kaniner och en del kaniner som jag inte släpper lösa .

Mickis1994
0

Som #1 säger i början.
Jag har alltid bara sela på ibland tar jag bort själv kopplet. Men "tappade" bort henne igår då jag skulle ta upp ett hinder, vi letade lite. Och då var hon vid buskarna som hon älskar att leka där. Så, ja, jag vet att hon alltid går dit, haha det har hänt flera gånger och varje gång är hon där hah xD

Men oftast närmna släpepr henne så skuttar hon lite kollar vart jag är skuttar ltie till, jag går närmre för att ta upp henne, hon skuttar ltie, sen stannar hon då jag ropar på henne, och sen tar jag upp henne xP

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

aliciia
0

gjorde de precis.. eller våran trädgård är typ inghängnad men de finns en massa spännande hål man kan krypa igenom.. :P jag brukar ha han ute utan sele för han gillar inte selen jag har nu.väntar på att min sele från rabb-it skall komma =)

twinnie
0

Jag kan ha min ena kanin Myran lös. Dels för att vi är väldigt tajta. Hon är fäst vid mig och jag är fäst vid henne, Och dels för att hon är en riktig fegis som aldrig skulle våga rymma ;P Jag har henne helt lös, oftast i ett litet skogsparti en bit bort, eller på en stor äng vid min skola. Om hon börjar skutta åt ett annat håll så följer jag bara efter. Om jag stannar upp så stannar hon och vänder sig om för att se varför jag är så seg ^^

Om hon skuttar dit hon inte får vara går jag inte efter, för då tror hon att hon får skutta ditåt. Då sätter jag mig på huk och visslar eller ropar på henne. Oftast stannar hon bara och ser sig om, men det händer att hon kommer skuttandes tillbaka. Om inte, så får jag gå efter henne och ta upp henne :)

Gjorde misstaget att släppa min andra kanin, Bella, lös i skogen en gång. Hon försvann helt. Gick och letade ett bra tag och såg henne sedan skuttandes vid en liten gräsplätt näst intill en bilväg. En tant som gick förbi plockade upp henne och jag ropade att det var min kanin ^^ Lite läskigt :P

MarHai
0

Brukar ofta ha mina kaniner lösa :)
Vissa kan jag släppa ut medans jag städar dennes bur, sen när jag är klar så ropar jag in kaninen.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Mandaah
0

Vår kanin är ofta lös på gården, Dock under Bevakning. Han håller sig oftast nära oss, och han är inte rädd för bilar eller dyl. Och om han skulle springa ut på vägen så tittar jag strängt på honom och säger "Nej.". Då springer han tillbaka in på gården igen :)

ninaochica
0

nej tyvärr.. köpt Chica i djuraffär..

Clariiz
0

Lollipop och Ping Pong får bara vara lösa om dom är VID mig. Annars sticker dom :P. I varje fall Pingels. Jag hade Lollipop lös en gång och hon stack xD. Ska nog inte prova igen för det är inte så kul :P.

Men OM jag nu får en Fluffboll eller så spar jag en av u7ngarna. Ska jag träna denne från att den är liten att gå lös och lyssna till sitt namn :).

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Lans
0

#7 "nej tyvärr.. köpt Chica i djuraffär.. " Vad spelar det för roll vars h*n är köpt?:S

Har alla mina kaniner lösa utomhus (inte tryggur då. han har jag knappt hunnit ha utomhus). Dom vill ju endå bara tillbaka till buren/garaget å går aldrig särskilt långt (: Inte Maja å Lina iaf. Åh Loix håller sig runt honornas burar (; haha.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Clariiz
0

#9; Håller med. Vad spelar det för roll vart den är köpt?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

jees94
0

Nisse får vara lös ofta! När han har tröttnat så skuttar han upp på altanen och fram till buren och där ställer han sig på bakbenen.. då vet man att han vill in i buren <3

ciss
0

Jag har alla mina kaniner lösa. Funkar jättebra & har haft det ända sedan dom var små :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Lippo
0

Lippo har jag testat att ha lös ute och det skulle säkert gå men vågar inte ha honom lös ifall han skulle få för sig att springa iväg eller något annat. Råkade tappa ner Molly på våran gräsmatta en gång men henne kan man knappt få tag i om man vill ta upp henne sen x)

Lizzan
0

Jag kan ha Myran lös, men inte Guldus. Tar typ 1 tim att ´fånga honom igen xD

ciss
0

#14: Haha ;)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Romana_12
0

putt