Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 525 ggr
MajaMy
2016-08-17 16:36
0

Kaninfoder

Hej. Har två kaniner som föddes 25 maj. Då vi tog över dem gick vi successivt över till torrfodret "brit-animals" som de rekommenderade i djuraffären. Men är detta verkligen ett bra foder? Bör jag byta till bättre? Är det skadligt att byta foder när det bara gått1.5 månad sedan vi gick över till detta…

MajaMy
2016-08-17 16:38
0

Duger höet som man köper i djuraffären eller kan npgon rekommendera en speciell sort eller hemsida som man kan beställa från?

Kaninhoppare
2016-08-17 17:45
2

Jag har ingen egen erfarenhet av det fodret, men vad jag kan se på innehållsförteckningen så innehåller fodret ganska mycket av sådant som inte är nyttigt, tex äpple och majs som är ganska sött.  Jag hade nog bytt till ett lämpligare foder. Selective och cuni complete är exempel på bra foder. Rabbfor och Stampe är två billigare alternativ. 

Många kaniner behöver ingen pellets alls, utan klarar sig bra med hö och bladgrönt. Det märker du bäst själv och får testa dig fram lite om dina kaniner behöver pellets eller ej för att hålla hullet. 

Nej, det är inte farligt att byta foder igen. Dock är det viktigt att du fasar in det nya fodret sakta så att inte magarna ballar ur. Gällande hö skulle jag rekommendera dig att kolla på blocket eller annan annonssida om det finns någon bonde i närheten av dig som säljer hö. Det blir otroligt mycket billigare och höet är oftast av mycket högre kvalité.

Medarbetare på Jättekanin

tiger tok
2016-08-17 19:59
0

Håller med #2! Om du kan och Kaninerna klarar sig utan, ingen pellets alls! Många kaniner klarar sig somsagt på bara hö, vatten och bladgrönt! Höet ska vara grönt, grovt och lukta som gräs! Oftast säljer bönder hö av bra kvalitet och för ett bra pris! Tänk på att kaninens föda ska bestå av 80% hö!

tixEntry
2016-08-17 21:46
0

Jag skulle rekommendera att byta till pellets som foder, helst någon sort av de nämnda ovan. Och vad gäller att du bytte nyss så spelar det ingen roll, bara du byter successivt. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds