Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1750 ggr
Smilla Kanin
0

Kanin nyser

Hej! I måndags började min kanin på ungefär 6 månader nysa lite granna. Jag reagerade inte så mycket då hon brukar doppa hela huvudet i vattenskålen och nysa någon gång efter det. Sedan i tisdags flyttade jag in henne (hon bor i normala fall ute) för vi behöver få en lite bättre relation då hon är lite vild. Sedan nös hon några gånger i tisdags. Igår nös hon kanske 10 gånger vad jag hörde. Så det var först då jag reagerade. Idag har hon nyst ungefär 2 gånger. Det borde inte vara damm då jag precis storstädat hela mitt rum och dammat av allt inför att hon flyttade in. Jag har fönstret öppet så hon får frisk luft hela tiden och hon står inte i drag. Tog även ut henne en sväng igår och då nös lite. Vad kan det vara? Är det den nya miljön eller har hon dragit på sig någon förkylning? Annars är hon helt som vanligt, pigg och springer runt. Ska jag ringa veterinär? Tack på förhand :)

Smilla Kanin
0

Glömde säga att hon är lite våt runt nosen också. Just nu ligger hon still i mitt knä, vilket hon inte brukar. Hon är inte så förtjust i att bli klappad i vanliga fall, vet inte om det är som hon blivit kelig nu eller om hon börjar bli slö. Klippte även klorna på henne, vilket brukar vara hemskt då hon stretar emot och sprattlar och har sig. Nu protesterade hon inte alls. Är inte likt henne, vet inte om hon blivit mer social sedan hon flyttade in eller om hon är sjuk. Tror jag ska ringa och höra med veterinären, eller ska jag avvakta?

Smultrondraken70
0

Jag tycker att du ringer veterinär och rådgör. Förändrat beteende som du beskriver kan bero på att något är på tok. Speciellt som hon nyser och är våt runt nosen (snuva?). Lycka till och uppdatera gärna hur det går!

Smilla Kanin
0

#2 Tack så mycket :) Vi ringde och fick en tid på tisdag då hon inte tyckte det lät så akut och hon hade inga andra tider innan dess. Antingen var det någon bakterie eller så är de var i tandrötterna. Är väldigt rädd för det sistnämnda för antingen måste man göra åtgärder eller så måste vi ta bort henne. Med tanke på att hon har en del bettfel/problem med tänderna i släkten (vad jag har fattat det som) så är jag väldigt orolig. Vet iofs inte om det kan påverka, men känns lite som en rimlig anledning, eller hur man nu ska uttrycka det. Min lilla fina Inez <3 :/

Smultrondraken70
0

#3 Ok vad bra:) när det gäller kaniner så är det alltid bättre att kolla upp hos veterinär en gång för mycket än en gång för lite, eftersom dom ju döljer att dom är sjuka in i det längsta:/ hoppas det går bra hos vet för er och att det inte är någon allvarligt! Inez, det var ett fint namn❤️

fossingen
0

#0 Det är inte så att höet är dammigt eller spånallergi?

Smilla Kanin
0

#4 <3 #5 Jag skulle inte tro det, för hon har inte spån i buren för tillfället och har inte reagerat på det innan. Höet skulle det ju kunna vara, men är ytterst tveksam till det. Har 3 andra kaniner och de borde reagera på det också då, eller? Detta är säkert svårt för er att bedöma men kan verkligen inte se skillnaden i detta. Jag flyttade ju in henne med syftet att hon skulle få mer tillit till mig då hon är väldigt svårhanterlig eftersom hon brunstar hela tiden (ska kastreras om en månad). Ute har hon morrat och försökt attackera min hand, men hon älskar att bli klappad i pannan. Hon är ingen kanin som gillar att sitta i knät eller bli lyft. Men nu igår så började hon morra på mig rätt rejält i buren och gny lite typ. Hon försökte även hugga mig med all sin kraft. Igår satt hon även typ 2 timmar och blev klappad i mitt knä. Nu vet jag ju inte om detta är för att hon är tonåring (morreriet och bitskheten). Eller om hon sitter still i famnen för att hon är slö eller om det är för att hon är mer social osv. Hon är helt klart mer aggressiv nu… Hon äter och är annars pigg som vanligt, men morrar när jag ska ta i henne. Någon som har en tanke om det? Känner mig så hemsk som inte kan se skillnaden :(

Smultrondraken70
0

På din beskrivning tänker man ju spontant att hennes ombytliga humör beror på hormoner, (men det är ju omöjligt att veta säkert). En kastrering blir nog bra:) Aggressivitet kan ju också uppstå/ bli värre om dom inte mår bra. Att hon är pigg, dricker och pluttar normalt är ju jättebra. Är hon fortfarande snorig och nyser? Fortsätter hon snora och nysa över helgen och det inte gått över av sig själv tisdag när ni har tiden är nog en koll hos vet på sin plats. Men med det du berättar om bettfel i linjerna skulle jag nog oavsett snor gärna vilja kolla upp tandhälsan på henne för att utesluta problem med tänderna, men jag är en ganska orolig bunnymama:/ när jag tvekar brukar jag försöka gå på min magkänsla, utifrån hur jag känner/upplever kaninen, sist när Kasper var sjuk var det också vaga symtom, han kändes lite "deppig"och var lite för törstig på vatten (vi hade dock fasat över honom på hö då han fått äta lite för mycket annat i sitt tidigare hem) men hö åt han med god aptit kändes pigg och pluttade normalt. Åkte till vår superbra vet och beskrev min känsla av att "nåt inte stämde" med vår nya kanin. Veterinären gjorde en hälsokoll och tog ett blodprov, och mycket riktigt, han var väldigt sjuk vilket syntes på blodprovet (har haft flera trådar om det). Fortsätt gärna uppdatera hur det går med Inez:)

[BunnyTok]
0

Åh…

Hoppas att hon blir frisk!
Och att hon inte behöver somna in. Då kommer jag att gråta fullständigt=(

Smilla Kanin
0

#7 Tack för ditt svar! Ja, hon snorar och nyser fortfarande, dock är det inte snor hela tiden men ibland, hon är ganska kletig runt nosen hela tiden. Hon är pigg, äter, dricker och pluttar normalt. Dock så tycker jag att hon är väldigt arg, mycket mer än hon brukar vara. Får knappt sticka in handen i buren. Hon lägger sig och nästan trycker i ett hörn, så börjar bli ganska ordentligt orolig nu. Kanske är för länge att vänta tills på tisdag? Ska höra med mamma, tycker iallafall att hon inte blir ett dugg bättre. Men känner mig så förvirrad och hjälplös. Veterinären sa att så länge hon äter osv så är det hyfsat lugnt, så vi kan vänta tills på tisdag. Känns som att jag hänger kvar lite väl mycket i det, att hon kanske är sämre men att jag försöker att tänka att det inte alls är så. Men samtidigt, vad mer än äta kan hon göra i sin bur? Försöker ha ute henne så mycket i huset det bara går, men min katt följer gärna efter mig och han ser kaninerna som mat. När hon är ute rör hon på sig och är pigg, det är det jag blir så fundersam över. Kaniner är ju väldigt bra på att dölja om de är sjuka. #8 <3

Smultrondraken70
0

Dom gånger jag varit in akut med kanin har jag ringt först för att höra att det verkligen finns en kaninkunnig veterinär på plats som kan ta emot. Finns det inte det, och det nu inte handlar om något som verkligen inte kan vänta till exempel en större skada, stopp i magen som jag inte lyckas fixa hemma etc har jag försökt ha is i magen och väntat tills "min" vet har tid. Ett exempel var dock en ögonskada som inte gick att vänta med, då tog en veterinär hand om ögonskadan som inte alls kunde kaniner, men ögonskador det kunde hon, så det blev bra ändå). Den vet du har tid hos på tisdag, är hon duktig på kaniner? Har du möjlighet att få träffa en kaninkunnig vet om du åker in akut? Kolla upp det! Ja, kaniner är luriga och döljer hur dom mår:/ det är svårt. Så länge hon äter och dricker och pluttar så funkar ju systemet, men det där med förkylningen gör mig osäker:/ jag är inte så bra på just förkylning:/ håll noga koll så att hon inte blir sämre! Kanske finns någon här inne som har koll hur förkylning på kanin funkar? Min vet sa dock att när det gäller kaniner så ska man åka in med dem hellre en gång för mycket än en gång för lite…just för att dom inte gärna visar hur dom mår…

Smilla Kanin
0

#10 Jag har faktiskt ingen aning om hon är bra på kaniner. Är Blå Stjärnan vi ska till. Har varit där flera gånger innan och de är ju kaninkunniga. Dock sa hon (det var min pappa som pratade med henne då jag inte kan boka tid osv själv) att kaniner inte kan bli förkylda. Men det kan de väl? Eller är jag helt uppe bland molnen? Jag har en släkting som inte är veterinär men typ sjuksköterska fast för djur, kommer inte på ordet för det. Så ska ringa till henne idag och höra vad hon tycker. Hon är bra på kaniner, så jag hoppas att hon kanske har ett hum om vad det kan vara och vad vi ska göra. Om det går att vänta tills på tisdag eller inte. För övrigt så nyser hon fortfarande, men lite mer fnysningar nu. Inte slem hela tiden men är väldigt våt där. Men hon vill, väldigt gärna vara med mig. Brukar ha henne i knät när jag läser osv för det tycker hon är väldigt kul, annars beter hon sig som vanligt :)

Smultrondraken70
1

Ja dom kan bli förkylda, absolut.

Smilla Kanin
0

Idag var vi hos veterinären då vi inte tyckte att hon hade blivit bättre, vi åkte alltså på den bokade tiden.

Det var ingen fara utan han sa att hon endast hade dragit på sig en lättare snuva. Han tyckte inte att det var någon större fara utan vi skulle vänta och det går förmodligen över om några veckor. Blir det däremot värre ska vi åka in igen och få medicin för det.

Han lyssnade på hjärtat, nosen och lungorna. Allt lät jättefint sa han. Han kollade i nosen och det såg bra ut det också. Han var även snäll och kollade tänderna, framtänderna och kindtänderna vilket såg jättefint ut. Tycker det är väldigt skönt att få det bekräftat, att just nu är det inga problem med tänderna. Men med tanke på att det finns bettfel bak i linjerna så behöver det ju inte visa sig nu, utan senare. Men känns skönt att det inte var tänderna nu iallafall ;)

Jag vill även tacka för all hjälp, det har betytt jättemycket <3

Smultrondraken70
0

Vad skönt att det inte var något värre:) har hållit tummarna för dig och din kanin!❤️Kram