Kanin iFokus

Kanin

Etikettköpes-säljes-transport
Läst 977 ggr
Erber89
0

Vill köpa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag söker en lejonhuvad dvärgvädur, hane unge eller kastrerad hane. Skall användas som sällskap till mig och min nuvarande hane. Hör gärna av er. Erbjuder ett livslångt hem och ett liv som fri kanin :) Jag som söker är 27 år och har många års erfarenhet av kanin skötsel. Skall finnas i nedre delen av Skåne. Jag bor i Ystad men är höggravid så jag vågar ej ta mig jätte långt. Hemleverans hade vart ett plus mot bensin såklart :)

ra-17
3

Kanske OT, men 2 hanar tillsammans kan sluta riktigt illa…. Har du tänk att ha 2 hanar tillsammans?

Erber89
0

Som jag skrev så har jag flera års erfarenhet av att ha kanin och har haft både honor och hanar. Jag har hellre 2 hanar än en hona och hane då honor kan bli aggressiva mot hane som hona. Hanar har lärare att komma överens och bli bästa vänner. Speciellt om dem får växa upp tillsammans. Så det är absolut inga problem att ha två hanar så länge man vet hur man skall introducera dem ihop och om dom är ungar eller kastrerade.

ra-17
0

#2 Har du haft två hanar tillsammans förut?

Whippet
0

Hur gammal är din nuvarande kille? :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Erber89
0

Ja jag har tom haft 3 hanar innan och det var inga problem. Det är tyvärr skrock att hanar ej funkar ihop. Två honor däremot brukar ofta sluta illa. Min nuvarande kille blir 16 veckor. Har haft honom sedan han precis blev 8 veckor. Han är nyinförskaffad efter min sista hane som dog vid 12 års ålder. Så det är nu jag är redo för att öppna mitt hjärta för 2 nya familjemedlemmar.

ra-17
0

#5 jaha, har aldrig hört om nån som har haft hanar tillsammans där det har fungerat. Men de kanske inte har gjort de på rätt vis då….

Erber89
0

Det funkar bättre med två hanar. Sen är det oxå viktigt att man kastrerar dem. Sen handlar not mycket om vad för erfarenhet man har att gå ut efter.

Peak303
4

Tyvärr måste jag säga att du har fel. Det är lättare med två honor, alt. kastrerad hane + hona. Jag var med om allt för tråkig sak där hanar sattes ihopa och de brjade kastrera varandra. 

Ev. att två kastrerade hanar kan fungera (håller själv på att prova). Men att ha två okastrerade hanar går nästan aldrig.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Erber89
0

Fast hur kan jag ha fel om jag talar från erfarenhet och detta är min erfarenhet? Din erfarenhet kanske är en annan. Tror faktiskt inte det finns rätt eller fel hör utan vad man har för erfarenhet. Jag är 27 år gammal och har livserfarenhet av detta. När jag däremot haft en hona/hane eller hona hona så är det tvärtom. Jag köpte världens finaste hona från en liten tjej åtgärda Helsingborg. En riktigt bra uppfödare. Fina linjer på honan med. Men hon blev tyvärr aggressiv mot min kastrerade hane och tillslut fick hon säljas vidare. Så jag vet vad jag gör. Nu vill jag ej ha några besserwisser med åsikter i min tråd utan jag är ute efter att utöka min familj och det är det jag är intresserad av. Inte vad andra tror sig veta bäst. Sen har jag skrivit att mina kaniner bara är kastrerade och ej fertila. Så om det finns en bra uppfödare i Skåne som har en kanin unge som vill växa upp med min kanin unge så hör gärna av er. Vi har som sagt många många års erfarenhet, ett livslångt hem och en fri miljö. Mvh Ellinor

Peak303
6

#9 Det är mig som du köpte den honan av. Snowflake's Primrose, "Primme" som jag kallade henne. Riktigt go tjej var hon! Hade tyvärr inte möjligheten att köpa tillbaka henne då jag inte hade plats just då. 😕

Jag har bara haft dåliga erfarenheter av okastrerade hanar tillsammans. Räddade en hane från djurambulansen som hade flera öppna sår på könet efter att ha bott med andra hanar, hört om flera som fått ännu värre där dem fått avliva hanarna samt mina hanar som tyvärr rykt ihopa när de råkat komma allt för nära. Och hanar som fått en slint i huvudet och attackerat för att man luktat annan hane. Så har jag aldrig upplevt en hona! 

Honor + honor har jag där emot haft väldigt lätt att ha ihop utan problem. Samma med honor + kastrerad hane. 

Primrose pappa Bentley har jag kvar som blivit kastrerar och har försökt få ihop honom med både kastrerade hanar och honor. Honor har han kunnat springa i hagar med utan problem. Och även en kastrerad hane som gick ett tag tills det blev allt för "hårda" slagsmål. 

Hanar som växer upp tillsammans kan ev fungera. Men har även hört där om flera som helt plötsligt rykt ihop. 

Jag vill bara inte att du ska råka ut för att bli av med hanar pga. slagsmål som kan bli riktigt grymma. Det är därför jag delar med mig av det jag vet och har varit med om. Men kastrerade hanar tillsammans skulle jag nog kunna få ihop själv om de båda inte är lika dominanta. 

Så det jag skriver är i all välmening och inte för att vara arg eller liknande!

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt